Stora Ensos bokslutskommuniké 2021

STORA ENSO OYJ BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2022-01-28 kl. 8.30 EET

Rekordkvartal drivet av stark efterfrågan och strategiska framsteg
Föreslagen utdelning 0,55 EUR per aktie

Q4/2021 (jämfört med Q4/2020)

• Omsättningen ökade med 26,3 % till 2 719 (2 154) MEUR.
  • Det operativa rörelseresultatet ökade till 426 (118) MEUR.
  • Den operativa rörelsemarginalen ökade till 15,7 % (5,5%).
  • Rörelseresultatet (enligt IFRS) ökade till 839 (289) MEUR, inklusive positiv effekt från värderingen av biologiska tillgångar.
  • Resultat per aktie var 0,78 (0,30) EUR och resultat per aktie exkl. jämförelsestörande poster och värdering till verkligt värde var 0,32 (0,09) EUR.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till starka 619 (436 MEUR). Kassaflödet efter investeringar var 424 (223) MEUR.
  • Förhållandet nettoskuld/operativt EBITDA förbättrades till 1,1 (2,3). Målet är att kvoten ska ligga under 2,0.
  • Exklusive divisionen Forest ökade avkastningen på sysselsatt kapital (ROCE) till 20,4 % (4,7 %), vilket är väsentligt bättre än det långsiktiga målet att ligga över 13 %.

Helåret 2021 (jämfört 2020)

• Omsättningen var 10 164 (8 553) MEUR.
  • Det operativa rörelseresultatet mer än fördubblades till 1 528 (650) MEUR.

Sammandrag

• För att öka satsningen på tillväxt inom hållbara förpackningar investerar Stora Enso 23 MEUR i utbyggnad av kapaciteten för wellpappråvara vid bruket i Varkaus i Finland. Dagens kapacitet på 405 000 kommer med investeringen att öka med cirka 10 %.
  • Stora Enso har, enligt plan, slutat producera och sälja dissolvingmassa för att i stället fokusera på tillväxt i både existerande och nya innovativa massakvaliteter och produkter.
  • Stora Enso investerar 40 MEUR för förbättring av operativ drift och koldioxidavtryck inom produktionen av fluffmassa. Investeringen  meddelades i januari 2022.
  • Konverteringen till tillverkning av wellpappråvara vid bruket i Uleåborg har tidigare än väntat nått investeringsmålen vad gäller lönsamhet, kvalitet och produktion. Inkörningsfasen betraktas därför som avslutad.

Förslagen utdelning

• På årsstämman den 15 mars 2022 kommer styrelsen att föreslå en utdelning på 0,55 (0,30) EUR per aktie.

Utsikter

• Globala megatrender som ökad miljömedvetenhet, digitalisering och allt större fokus på att bekämpa klimatförändringarna stärker Stora Ensos affärsstrategi och efterfrågan på miljövänliga produkter, på både kort och lång sikt.
  • Pandemin och det makroekonomiska klimatet i stort fortsätter att skapa osäkerhet. Efterfrågan på Stora Ensos produkter inom samtliga divisioner bidrar dock till en fortsatt positiv kommersiell trend. Åtgärder som prissättning, flexibilitet för inköp och transporter samt säkringar finns på plats för att hantera förekommande svängningar.

Vägledning

• Stora Ensos operativa rörelseresultat för helåret 2022 beräknas ligga ungefär i linje med resultatet för 2021 (1 528 MEUR).

Nyckeltal

MEUR Q4/21 Q4/20 Förändring % Q4/21-Q4/20 Q3/21 Förändring % Q4/21-Q3/21 2021 2020 Förändring % 2021−2020
Omsättning 2 719 2 154 26,3 % 2 577 5,5 % 10 164 8 553 18,8 %
Operativt EBITDA 602 274 120,0 % 570 5,5 % 2 184 1 270 71,9 %
Operativt rörelseresultat 426 118 262,4 % 410 4,0 % 1 528 650 135,1 %
Operativ rörelsemarginal 15,7 % 5,5 % 15,9 % 15,0 % 7,6 %
Rörelseresultat (IFRS) 839 289 189,9 % 386 117,4 % 1 568 922 70,0 %
Resultat före skatt exkl. jämförelsestörande poster, värdering till verkligt värde och icke-operativa poster 381 88 n/m 373 2,1 % 1 380 501 175,6 %
Resultat före skatt (IFRS) 793 260 205,7 % 349 127,5 % 1 419 773 83,7 %
Periodens nettoresultat (IFRS) 616 237 159,6 % 299 106,1 % 1 268 617 105,5 %
Räntebärande nettoskuld 2 309 2 921 -20,9 % 2 672 -13,6 % 2 309 2 921 -20,9 %
Operativ avkastning på sysselsatt kapital (ROCE), exkl. divisionen Forest % 20,4 % 4,7 % 20,0 % 17,8 % 7,0 %
Resultat per aktie (EPS) exkl. värdering till verkligt värde, EUR 0,32 0,09 248,4 % 0,37 -15,2 % 1,19 0,45 165,0 %
Resultat per aktie (EPS), EUR 0,78 0,30 156,6 % 0,38 104,2 % 1,61 0,79 102,1 %
Nettoskuld/Operativt EBITDA senaste 12 månaderna 1,1 2,3 1,4 1,1 2,3
Medelantal anställda 22 369 23 406 -4,4 % 23 358 -4,2 % 23 071 24 455 -5,7 %

Stora Ensos VD och koncernchef Annica Bresky kommenterar resultatet för fjärde kvartalet 2021:
– Det gläder mig att se att den positiva trenden i vår verksamhet fortsatte under fjärde kvartalet. Stora Ensos starka resultat har levererats med hjälp av strategiska åtgärder som styrkts av globala megatrender. Vi har kunnat utnyttja vår strategiska positionering och storlek och redovisat en operativ rörelsemarginal för helåret på 15 %, den högsta i vår långa historia. Det operativa rörelseresultatet för helåret mer än fördubblades jämfört med förra året och slutade på rekordnivån 1 528 miljoner euro. Den stabila efterfrågan på våra produkter höll i sig och divisionernas balanserade produktmix bidrog till att hålla både prisnivåer och volymer uppe. Vi har hanterat globala logistikstörningar och framgångsrikt genomfört prishöjningar för att mildra effekten av stigande kostnader för fiber, energi och andra insatsvaror. Högt engagemang och hårt arbete i organisationen har möjliggjort dessa framsteg, samtidigt som vi under pandemin har skyddat våra medarbetare och stöttat våra kunder.

Koncernens omsättning ökade med 26 % till 2,7 miljarder euro jämfört med samma period förra året. Det operativa rörelseresultatet slutade på 426 miljoner euro, en ökning med 309 miljoner euro och det högsta kvartalsresultatet sedan början av 2000-talet. Vi har fortsatt att minska vår nettoskuld och nådde en kvot nettoskuld/operativt EBITDA på 1,1, vilket med råge når målet att ligga under 2. I våra strategiska fokusområden levererade både Packaging och Wood Products rekordhöga resultat för fjärde kvartalet. Den främsta drivkraften för Packaging Materials var wellpappråvaran med stöd av högre priser och en framgångsrik inkörning av anläggningen i finska Uleåborg. Divisionen Wood Products gynnades av fortsatt historiskt höga prisnivåer och en bra mix av marknader och produkter. Divisionen Biomaterials bidrog signifikant med ett rekordhögt operativt rörelseresultat. Även Forest-divisionen levererade ett rekordhögt resultat för fjärde kvartalet, främst kopplat till den positiva utvecklingen i våra egna skogar. Våra skogstillgångar värderas i dag till 8 miljarder euro, en ökning med 700 miljoner euro jämfört med samma period förra året. Den kvarvarande pappersverksamheten drivs nu med lägre fasta kostnader, och har genom prisökningar på sina produkter kunnat mildra effekten av de höga rörliga insatskostnaderna för energi och returpapper.

Pandemin och det makroekonomiska klimatet i stort fortsätter att skapa osäkerhet. Jag tror på vår förmåga att fortsätta vara proaktiva och leverera resultat. Den starka efterfrågan vi såg under andra halvan av 2021 har fortsatt under första kvartalet och vi är fullbokade i alla divisioner. När vi ser framåt är prognosen att resultatet för helåret 2022 kommer att ligga ungefär i nivå med det för 2021 (1 528 miljoner euro). För att avspegla 2021 års rekordresultat och vår tro på den strategiska inriktningen föreslår styrelsen en ökad utdelning på 0,55 EUR per aktie, en ökning från 0,30 EUR per aktie 2021.

Fortsatt hög takt i genomdrivandet av strategin

Med fjärde kvartalet avslutas ett år med stora framsteg i våra strategiska initiativ och där vi har infriat våra löften till marknaden. Åtgärderna vi har vidtagit, det starka genomförandet och en decentraliserad och mer effektiv operativ modell sätter oss i förarsätet för ytterligare värdeskapande för alla våra intressenter.

Vi har under några år transformerats från att i huvudsak vara ett pappersföretag, till att bli världsledande inom förnybara produkter gjorda av trä. Utvecklingen har skyndats på genom att minska vår exponering i den strukturellt nedåtgående pappersbranschen, vilket lett till ökad konkurrenskraft i den kvarvarande verksamhet. Stora Enso går in i en ny utvecklingsfas med målet att leverera utifrån vår lönsamma tillväxtstrategi.

De senaste två åren och framåt är vår strategi fokuserad på tillväxtmöjligheter genom riktade investeringar i Packaging, Wood Products och i innovationer inom Biomaterials, som exempelvis Lignode. Resurser och kapacitet har frigjorts för att påskynda tillväxten inom förnybara förpackningsmaterial. Vi har framgångsrikt konverterat en av våra pappersmaskiner till kartongtillverkning och investerat för att öka kapaciteten genom att åtgärda flaskhalsar i befintliga kartongmaskiner. Vi investerar också i att stärka vår position som en av de största leverantörerna av byggelement i trä. En ny anläggning för CLT (korslimmat trä) blir klar för produktion under tredje kvartalet i år. Slutligen startade vi under 2021 en pilotanläggning för Lignode, ett fossilfritt anodmaterial med hög potential, för batterier till elbilar och andra elektriska användningsområden.

Hållbarhet är det som driver vår strategi på både kort och lång sikt. Den gröna revolutionen är en naturlig del av vår verksamhet och vi har nya hållbarhetsmål i linje med detta. Vi ser stora möjligheter att växa och utvidga vår totala marknad och målet är att växa med mer än 5 % per år under perioden (divisionen Paper undantagen). Genom att investera i innovation och utveckling ökar vi avståndet till våra konkurrenter ytterligare och förbättrar vår konkurrensfördel. Samtidigt hjälper vi våra kunder att bli 100 % klimatpositiva och cirkulära. Detta ger oss en stark position för långsiktig tillväxt och värdeskapande för alla våra intressenter.

Den förnybara framtiden växer i skogen.

Analytiker, investerare och media är välkomna att delta i en webbsänd telefonkonferens idag klockan 14.00 EET (13.00 CET). Resultatet kommer att presenteras av Stora Ensos VD Annica Bresky, finanschef Seppo Parvi och chef Investerarrelationer Anna-Lena Åström och kan följas på: https://edge.media-server.com/mmc/p/3mz42v3u.

Samtliga deltagare kan följa presentationen via webbsändningen.
Analytiker och investerare som vill ställa frågor ska vara inloggade på telefonkonferensen (se information nedan). Mediarepresentanter som önskar ställa frågor efter rapporten är publicerad ombeds kontakta Carl Norell, presschef Stora Enso Sverige, tel +46 72 2410349. Länk till webbsändningen finns även tillgänglig på Stora Ensos webbplats storaenso.com/investors

Uppringningsinstruktioner för telefonkonferens

Storbritannien +44 3333 000 804
Finland +358 (0) 981 710 310
Sverige +46 856 642 651
USA +1 6319 131422
Inloggningskod 77657402#
Inspelning
Storbritannien +44 (0)3333 300 0819
Inloggningskod 425016864#

Den inspelade telefonkonferensen finns tillgänglig fram till den 4 februari 2022.
Webbsändningen kommer att arkiveras på: storaenso.com/en/investors/reports-and-presentations.

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Stora Ensos bokslutskommuniké 2021. Den fullständiga rapporten är bifogad till detta pressmeddelande som pdf-fil. Den finns även på företagets webbplats på storaenso.com/investors

Frågor från media:
Carl Norell
presschef, Stora Enso Sverige
tel. +46 72 2410349

Frågor från investerare:
Anna-Lena Åström
SVP Investor Relations
tel. +46 70 2107691

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 22 000 medarbetare och 2021 uppgick omsättningen till 10,2 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

Frågor från media:
Carl Norell