Stora Ensos delårsrapport januari–mars 2017: Transformationen driver omsättningsökning

STORA ENSO OYJ INTERIMSRAPPORT 2017-04-27 kl. 13.00 EET

Q1/2017 (jämfört med Q1/2016)

• Omsättning: 2 497 MEUR (2 445 MEUR). För första gången på fem år ökar nu omsättningen jämfört med föregående år.
  • Omsättningen, exklusive pappersverksamheten, ökade med 9,7 %.
  • Det operativa rörelseresultatet minskade till 215 (248) MEUR. Det beror främst på lägre priser på lövvedsmassa och papper, samt på omstrukturerings-kostnader såsom innovation och investeringar i tillväxtverksamheter.
  • Balansräkningen är fortsatt stark: kvoten nettoskuld/operativt EBITDA minskade ytterligare till 2,0 (2,2).
  • Inkörningen av Beihai-bruket går snabbare än planerat och de första kommersiella volymerna av vätskekartong och CUK (bestruken oblekt kraftkartong) har levererats till kund.

Nyckeltal

MEUR Q1/17 Q1/16 Förändring %
  Q1/17–Q1/16
Q4/16 Förändring %
  Q1/17–Q4/16
Omsättning 2 497 2 445 2,1 % 2 438 2,4 % 9 802
Operativt EBITDA 352 363 -3,0 % 310 13,5 % 1 371
Operativt   rörelseresultat 215 248 -13,3 % 191 12,6 % 884
Operativ   rörelsemarginal 8,6 % 10,1 % 7,8 % 9,0 %
Rörelseresultat   (IFRS) 193 194 -0,5 % 145 33,1 % 783
Resultat före   skatt exkl. jämförelsestörande poster 191 183 4,4 % 110 73,6 % 575
Resultat före   skatt 164 155 5,8 % 76 115,8 % 541
Periodens   nettoresultat 107 114 -6,1 % 56 91,1 % 407
Räntebärande   nettoskuld 2 711 3 185 -14,9 % 2 726 -0,6 % 2 726
Operativ avkastning   på sysselsatt kapital (ROCE) % 10,0 % 11,3 % 8,9 % 10,2 %
Resultat per   aktie (EPS),
  exklusive jämförelsestörande poster, EUR
0,17 0,19 0,17 0,65
Resultat per   aktie (EPS), EUR 0,14 0,15 0,12 0,59
Nettoskuld/Operativt   EBITDA senaste
  12 månaderna
2,0 2,2 2,0 2,0
Medelantal   anställda 25 591 25 521 0,3 % 26 135 -2,1 % 26 269

Stora Ensos VD och koncernchef Karl-Henrik Sundström kommenterar resultatet för första kvartalet 2017

År 2017 har börjat lovande och vår omvandling till ett tillväxtföretag inom förnybara material fortskrider väl. Det är glädjande att se att försäljningen har ökat för första gången sedan 2012. Omsättningen, exklusive pappersverksamheten, ökade med 9,7 %. Det beror främst på att produktionen nu är i gång både i konsument-kartonganläggningen i Beihai, sågverket i Murów och anläggningarna i Varkaus (kartong och LVL).

Det operativa rörelseresultatet minskade med 33 MEUR, främst på grund av lägre priser på lövvedsmassa och papper, inkörning av anläggningarna i Beihai, Varkaus och Murów samt andra omvandlingskostnader som investeringar i innovation och tillväxt. Om man ser bortom dessa temporära kostnader gör den underliggande verksamheten stora framsteg och framtiden ser lovande ut. Vår balansräkning fortsätter att stärkas. Ja, vi är på rätt väg på vår omvandling till ett tillväxtföretag inom förnybara material.

Inkörningen av Beihai-bruket går snabbare än planerat. Ett viktigt steg framåt för oss är att vi under kvartalet har levererat de första kommersiella volymerna av vätskekartong och CUK (bestruken oblekt kraftkartong) till våra kunder. Bland omvandlingsstegen ingår också inkörning av de nya produktionsenheterna för kraftliner och för byggkomponenter i trä (LVL) i Varkaus.

Vi fortsätter att investera för att möta växande efterfrågan världen över. Vi investerar 28 MEUR i vår flutinganläggning i Heinola i Finland. Investeringen bidrar till förbättrad kvalitet och ökad produktionskapacitet för vår AvantFlute SC by Stora Enso, en halvkemisk fluting som klarar krävande förhållanden. Investeringen ligger precis rätt i tiden eftersom vi väntar oss ökad efterfrågan på högklassiga flutingprodukter till olika typer av livsmedelsförpackningar.

Vi har inlett MBL-förhandlingar med våra anställda vid Kvarnsvedens bruk i Borlänge rörande omstrukturerings-planerna för bruket. Som vi tidigare meddelat innefattar detta en permanent nedläggning av pappersmaskin (PM) 8 i slutet av andra kvartalet 2017. Hela planen skulle innebära kostnadsbesparingar på 12 MEUR och en förbättring av brukets konkurrenskraft.

Att vara huvudsponsor för Skid-VM i Lahtis i Finland var en mycket positiv erfarenhet under kvartalet. Det var ett utmärkt tillfälle för oss att visa hur allt som tillverkas av fossila material idag kan tillverkas av träd imorgon. Förnybara material baserade på trä utgör en väsentlig del när det gäller att minska miljöpåverkan vid olika former av publikevenemang. Vi hade 8 000 kunder, leverantörer, investerare och anställda på plats, vilket bidrog till ett mycket minnesvärt arrangemang. Inte minst viktigt; vi sponsrade Skid-VM som en del i firandet av Finlands 100-årsdag som självständig stat.

Som alltid vill jag tacka våra kunder för gott affärssamarbete, våra medarbetare för deras engagemang och våra investerare för deras förtroende.

Presskonferens och telefonkonferens för analytiker och investerare

1) Webbsänd presskonferens i Helsingfors klockan 13.15 EEST (12.15 CEST).
Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström och finansdirektör Seppo Parvi presenterar resultatet i en presskonferens, ledd av kommunikationsdirektör Ulrika Lilja. Konferensen direktsänds på webben. Presskonferensen hålls på engelska på Marina Congress Center på Skatuddskajen 6 i Helsingfors klockan 13.15 EEST (12.15 CEST). Webbsändningen kan följas på https://storaenso.videosync.fi/2017-04-27-q1

2) Webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare klockan 14.30 EEST (13.30 CEST)
En webbsänd telefonkonferens för analytiker och investerare hålls klockan 14.30 EEST (13.30 CEST). Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström, finanschef Seppo Parvi och chefen för Investor Relations Ulla Paajanen-Sainio kommer att vara värdar för konferensen som kan följas på:

Analytiker och investerare som vill ställa frågor ska vara inloggade på telefonkonferensen (se information nedan). Samtliga deltagare kan följa presentationen via webbsändningen.

Länkar till webbsändningarna finns även tillgängliga på Stora Ensos webbplats storaenso.com/investors.

Uppringningsinstruktioner för telefonkonferens för analytiker och investerare:

Direktsändning klockan 14.30 EEST
Storbritannien +44(0)20 3140 8286
Finland +358 (0)9 6937 9543
Sverige +46 (0)8 5065 3938
USA +1 646 254 3361
Inloggningskod 8352580

För ytterligare information, v g kontakta:
Ulrika Lilja, kommunikationsdirektör, +46 72 221 9228

För investerarförfrågningar:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Detta pressmeddelande är en sammanfattning av Stora Ensos delårsrapport januari–mars 2017. Den fullständiga rapporten är bifogad till detta pressmeddelande som pdf-fil. Den finns även på företagets webbplats på storaenso.com/investors