Stora Ensos engångsposter andra kvartalet 2012

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2012-07-13 kl 9.00 EET

Stora Enso kommer att redovisa engångsposter med en positiv nettoeffekt om cirka 45 MEUR på rörelseresultatet och en positiv effekt om cirka 10 MEUR på finansiella poster i resultatet för andra kvartalet 2012. Engångsposterna kommer att öka resultatet per aktie (EPS) med 0,07 EUR.

Engångsposterna är:

• En engångspost med positiv effekt om cirka 41 MEUR på rörelseresultatet till följd av skattefri utdelning från Pohjolan Voima (PVO);
  • En engångspost med positiv effekt om cirka 21 MEUR på rörelseresultatet till följd av en upplöst värderingsreserv för mervärdesskatt vid Arapoti Bruk i Brasilien;
  • En engångspost med negativ effekt om cirka 9 MEUR på rörelseresultatet till följd av en redovisningsjustering gällande en investering redovisad enligt kapitalandelsmetoden;
  • En engångspost med negativ effekt om cirka 8 MEUR på rörelseresultatet till följd av omstruktureringsplaner inom affärsområdet Printing and Reading för att ytterligare förbättra effektiviteten. Omstruktureringsplanerna som redan har aviserats lokalt omfattar Arapoti Bruk i Brasilien, Corbehem Bruk i Frankrike, Hylte Bruk och Kvarnsvedens Bruk i Sverige samt virkesförsörjningsorganisationen i Västeuropa. Enligt beräkningar skulle omstruktureringsåtgärderna minska de årliga kostnaderna inom Stora Enso Printing and Reading med cirka 6 MEUR, med full effekt från början av första kvartalet 2013;
  • En engångspost med positiv effekt om cirka 10 MEUR på finansiella poster till följd av återföring av avsättning som Stora Enso bokförde tredje kvartalet 2011 och som är relaterad till ett leasingavtal avseende en pappersmaskin vid NewPages Stevens Point Bruk.

Fördelning av engångsposter* på rörelseresultatsnivå per segment

Segment MEUR
Printing and Reading 13
Övriga 32
Totalt 45

*Engångsposter är exceptionella transaktioner som inte är hänförliga till normal affärsverksamhet. De vanligaste engångsposterna är reavinster, extra nedskrivningar eller återföring av nedskrivningar, avsättningar för planerad omstrukturering samt vitesförelägganden. Varje engångspost specificeras vanligen för sig om den överstiger en cent per aktie.

Stora Ensos resultat för andra kvartalet 2012 publiceras den 20 juli 2012 kl 13.00 EET (12.00 CET).

För ytterligare information, v.g. kontakta:
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 2046 21242

Stora Enso är den globala nytänkaren inom papper, biomaterial, träprodukter och förpackningar. Vi tänker alltid i nya banor och skapar nytt för att kunna erbjuda våra kunder innovativa lösningar baserade på förnybara material. Företaget har cirka 30 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2011 uppgick till 11,0 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.