• Stora Enso Oyj/

Stora Ensos engångsposter för fjärde kvartalet 2010 medför positiv effekt om cirka 223 MEUR på rörelseresultatet

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2010-12-20 kl 09.00 EET

Stora Enso redovisar en nettoåterföring av nedskrivning om cirka 238 MEUR till följd av värdetestning av anläggningstillgångar som genomfördes under fjärde kvartalet 2010. Den återförda nedskrivningen som redovisas som en icke kassamässig engångspost och som har en positiv nettoeffekt på resultatet för fjärde kvartalet 2010 beror främst på förbättrade utsikter för konsumentkartong, finpapper och massa samt Stora Ensos tidiga kostnadseffektiviseringsåtgärder.

Den återförda nedskrivningen medför en ökning av koncernens årliga avskrivningar med cirka 30 MEUR och leder i sin tur till en minskning av rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2010 med cirka 7 MEUR.

Effekten av återföring av nedskrivning på rörelseresultat per segment

Segment MEUR
Fine Paper 65
Consumer Board 173
Industrial Packaging -3
Wood Products 3
Koncernen totalt 238

Koncernen kommer även att redovisa en negativ icke kassamässig engångspost om cirka 15 MEUR i rörelseresultatet för fjärde kvartalet 2010 relaterat till permanent nedskrivning av vissa innehav i intressebolag.

Skatteeffekt

Engångsposterna i rörelseresultatet och redovisningen av uppskjutna skattefordringartill följd av de förbättrade utsikterna kommer att ha en sammanlagd negativ skatteeffekt om cirka 38 MEUR på resultatet för fjärde kvartalet 2010.

Stora Ensos resultat för fjärde kvartalet och helåret 2010 publiceras den 8 februari 2011 kl 13.00 EET (12.00 CET).

För ytterligare information, v g kontakta:

Markus Rauramo, CFO, tel +358 2046 21121
Ulla Paajanen-Sainio, Head of Investor Relations, tel +358 2046 21242

Stora Enso är ett globalt pappers-, förpacknings- och träproduktföretag med tillverkning av tidnings- och bokpapper, journalpapper, finpapper, konsumentkartong, industriförpackningar och träprodukter.Företaget är världsledande inom hållbar skogsindustri och erbjuder sina kunder lösningar som är baserade på förnybara råmaterial. Våra produkter är ett klimatvänligt alternativ till många icke förnybara material och lämnar ett mindre kolavtryck.Stora Enso är inkluderat i Dow Jones Sustainability Index och FTSE4Good Index. Företaget har cirka 27 000 anställda runtom i världen och omsättningen 2009 uppgick till 8,9 miljarder euro.Stora Ensos aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki (STEAV, STERV) och Stockholm (STE A STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA.