Stora Ensos ordinarie årsstämma samt styrelsebeslut

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-04-22 kl. 18.20 EET

Vid ordinarie årsstämma i Stora Enso den 22 april 2015 antogs bokslutet för 2014 och ansvarsfrihet beviljades för bolagets styrelse och koncernchef.

Beslut om disposition av den vinst som balansräkningen utvisar och betalning av dividendutdelning
Stämman fastställde styrelsens förslag att en dividend om 0,30 EUR per aktie utbetalas för år 2014.

Utdelningen betalas ut till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen den 24 april 2015 är antecknad antingen i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Ab eller i fråga om Euroclear Sweden-registrerade aktier i avstämningsregistret som förs av Euroclear Sweden AB. Euroclear Sweden AB ombesörjer utbetalningen till aktieägare som är registrerade i Euroclear Sweden AB:s avstämningsregister och utbetalningen sker i svenska kronor. Utdelning till innehavara av amerikanska depåbevis (ADR) utbetalas i US-dollar genom Deutsche Bank Trust Company Americas.

Stämman fastställde styrelsens förslag att utdelningen betalas den 13 maj 2015.

Styrelseledamöter
Stämman fastställde förslaget att från de nuvarande styrelseledamöterna Gunnar Brock, Anne Brunila, Elisabeth Fleuriot, Hock Goh, Mikael Mäkinen, Richard Nilsson, Juha Rantanen och Hans Stråberg återväljs för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma.

Arvoden
Stämman fastställde förslaget till årliga styrelsearvoden enligt följande:

Ordförande 170 000 EUR
Vice ordförande 100 000 EUR
Ledamöter      70 000 EUR

Stämman fastställde även förslaget att styrelseledamöterna använder 40 % av ovan fastställda arvoden för att förvärva Stora Ensos R-aktier på marknaden och att förvärvet ska ske inom två veckor från årsstämman.

Stämman fastställde förslaget till årliga arvoden till styrelsekommittéernas ledamöter enligt följande:

Finans- och revisionskommitté

Ordförande 20 000 EUR
Ledamöter 14 000 EUR

Ersättningskommitté

Ordförande 10 000 EUR
Ledamöter   6 000 EUR

Kommittén för hållbarhets- och etikfrågor

Ordförande 10 000 EUR
Ledamöter 6 000 EUR

Revisor
Stämman fastställde förslaget att den nuvarande revisorn CGR-samfundet Deloitte & Touche Oy fortsätter som bolagets revisor för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande ordinarie årssstämma. Stämman fastställde även förslaget att revisorns arvode betalas enligt faktura som är godkänd av finans- och revisionskommittén.

Val av nomineringsorgan
Stämman fastställde förslaget att utse ett nomineringsorgan som ska förbereda förslag angående:
(a) antalet styrelseledamöter,
(b) val av ledamöterna i styrelsen,