Stora Ensos ordinarie årsstämma samt styrelsebeslut

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2023-03-16 kl. 18.30 EET

Stora Enso Oyj:s årsstämma hölls den 16 mars 2023 på Marina Congress Center i Helsingfors, Finland. Årsstämman fastställde bokslutet för 2022, granskade ersättningsförklaringen 2022 och beslutade att bevilja bolagets styrelse och verkställande direktör ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.

Beslut om disposition av den vinst som balansräkningen utvisar och betalning av dividendutdelning
Årsstämman godkände styrelsens förslag att en utdelning om 0,60 euro per aktie utbetalas för år 2022.

Utdelningen betalas ut till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen måndagen den 20 mars 2023 är antecknad antingen i bolagets aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Oy eller i fråga om Euroclear Sweden -registrerade aktier i avstämningsregistret som förs av Euroclear Sweden AB. Euroclear Sweden AB ombesörjer utbetalningen till aktieägare som är registrerade i Euroclear Sweden AB:s avstämningsregister och utbetalningen sker i svenska kronor. Utdelning till innehavare av amerikanska depåbevis (ADR) utbetalas i US-dollar genom Citibank N.A.

Utdelningen betalas ut uppskattningsvis måndagen den 27 mars 2023.

Styrelseledamöter
Årsstämman godkände aktieägarnas nomineringsråds förslag, enligt vilket de nuvarande styrelseledamöterna Håkan Buskhe, Elisabeth Fleuriot, Helena Hedblom, Kari Jordan, Christiane Kuehne, Antti Mäkinen, Richard Nilsson och Hans Sohlström återvaldes för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma. Astrid Hermann valdes som ny styrelseledamot för samma mandatperiod.

Årsstämman valde i enlighet med aktieägarnas nomineringsråds förslag Kari Jordan till ordförande och Håkan Buskhe till vice ordförande för styrelsen.

Styrelsen
Stämman godkände aktieägarnas nomineringsråds förslag till årliga styrelsearvoden enligt följande:

Ordförande  209 000 euro (2022: 203 000)
Vice ordförande 118 000 euro (2022: 115 000)
Ledamöter    81 000 euro (2022:   79 000)

Årsstämman godkände även aktieägarnas nomineringsråds förslag, enligt vilket styrelseledamöternas årliga arvode erläggs så att 40 % betalas genom att för styrelseledamöternas räkning förvärva Stora Ensos R-aktier på marknaden till det pris som bildas i offentlig handel och resterande summa av årliga arvodet erläggs kontant. Aktierna förvärvas inom loppet av två veckor från och med offentliggörandet av Bolagets delårsrapport för perioden 1 januari 2023 – 31 mars 2023 eller snarast möjligt i enlighet med tillämplig lagstiftning. Bolaget står för alla kostnader och eventuell överlåtelseskatt i anknytning till förvärvet av aktier.

Bolagsstämman godkände aktieägarnas nomineringsråds förslag till årliga arvoden till styrelsekommittéernas ledamöter enligt följande:

Finans- och revisionskommittén
Ordförande  22 600 euro (2022: 22 000)
Ledamöter  15 900 euro (2022: 15 400)

People and Culture Committee
Ordförande  11 300 euro (2022: 11 000)
Ledamöter    6 800 euro (2022:   6 600)

Kommittén för hållbarhets- och etikfrågor
Ordförande  11 300 euro (2022: 11 000)
Ledamöter     6 800 euro (2022:  6 600)

Revisor
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att välja PricewaterhouseCoopers Oy som revisor för bolaget för en mandatperiod som fortgår till slutet av följande årsstämma. PricewaterhouseCoopers Oy har meddelat att Samuli Perälä kommer att fungera som huvudansvarig revisor. Årsstämman beslutade även i enlighet med styrelsens förslag att revisorns arvode betalas enligt av finans- och revisionskommittén godkänd faktura.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om förvärv av bolagets egna aktier och om emission av aktier
I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att styrelsen bemyndigas fatta beslut om förvärv av Stora Enso R-aktier enligt följande:

Antalet R-aktier som kan förvärvas med stöd av bemyndigandet kan uppgå till högst 2 000 000 aktier, vilket motsvarar ungefär 0,25 procent av samtliga aktier i bolaget och ungefär 0,33 procent av samtliga R-aktier i bolaget. Bolagets egna R-aktier kan med stöd av bemyndigandet förvärvas annat än i förhållande till aktieägarnas aktieinnehav (riktat förvärv). Aktierna kan förvärvas med fritt eget kapital till det pris som fastställs i offentlig handel på dagen för förvärvet eller i övrigt till ett pris som fastställs på marknaden.

Egna R-aktier kan i första hand förvärvas för att användas som en del av bolagets incentivprogram eller utbetalning av ersättning. Bolaget kan behålla, ogiltigförklara eller avyttra egna aktier som det har förvärvat.

I enlighet med styrelsens förslag beslutade årsstämman att styrelsen bemyndigas fatta beslut om emission av Stora Enso R-aktier enligt följande:

Antalet R-aktier som kan emitteras med stöd av bemyndigandet kan uppgå till högst 2 000 000 aktier, vilket motsvarar ungefär 0,25 procent av samtliga aktier i bolaget och ungefär 0,33 procent av samtliga R-aktier i bolaget. Bemyndigandet omfattar både emission av nya aktier och överlåtelse av bolagets egna aktier.

Emission av aktier kan vidtas med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt till aktier för att användas som en del av bolagets incentivprogram eller utbetalning av ersättning.

Bemyndigandena gäller fram till början av nästa årsstämma, dock inte längre än till den 31 juli 2024, och de upphäver de bemyndiganden som gavs av årsstämman den 15 mars 2022.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman godkände styrelsens förslag om att ändra bolagets bolagsordning så att det blir möjligt att anordna en bolagsstämma som ett virtuellt möte utan mötesplats som ett alternativ till ett fysiskt möte eller ett hybridmöte. Ändringen gör det lättare att hålla bolagsstämmor i praktiken bland annat i situationer som pandemier eller andra oförutsedda eller exceptionella omständigheter, dock inte begränsat till dessa situationer. Ändringarna utesluter inte att bolagsstämmor anordnas som fysiska möten eller hybridmöten.

Styrelsebeslut
Richard Nilsson (ordförande), Elisabeth Fleuriot och Astrid Hermann valdes till ledamöter i finans- och revisionskommittén.

Kari Jordan (ordförande), Håkan Buskhe och Antti Mäkinen valdes till ledamöter i People and Culture Committee.

Christiane Kuehne (ordförande), Helena Hedblom och Hans Sohlström valdes till ledamöter i kommittén för hållbarhets- och etikfrågor.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso
tel. +46 72 241 0349

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial och träprodukter och med detta en del av bioekonomin. Stora Enso är även en av världens största privata skogsägare. Vi är övertygade om att allt som tillverkas av fossilbaserade material i dag kan tillverkas av träd i morgon. Stora Enso har cirka 21 000 medarbetare och 2022 uppgick omsättningen till 11,7 miljarder euro. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com/investors

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell
presschef Stora Enso