• Stora Enso Oyj/

Vd Karl-Henrik Sundström: Vår transformationsstrategi fortsätter att leverera hållbar och lönsam tillväxt

STORA ENSO OYJ NYHETER FÖR INVESTERARE 2018-11-06 kl. 16.00 EET

Onsdagen den 7 november hålls Stora Ensos kapitalmarknadsdag i Helsingfors. Temat för dagen är ”Att skapa värde i bioekonomin”.

– Jag är nöjd med hur Stora Enso skapar värde i bioekonomin och framgångsrikt levererar hållbar, lönsam tillväxt. Vi är väl positionerade för att kunna dra nytta av de globala megatrenderna och vi ser många möjligheter för förnybara material att ersätta fossilbaserade, säger vd Karl-Henrik Sundström.

Under dagen kommer Stora Enso att presentera sin strategi och samtliga fem divisioner.

Investeringar 2019
Stora Ensos investeringskostnader (utom investeringar i biologiska tillgångar) fortsätter att ligga i nivå med avskrivningarna. För 2019 uppskattas investeringskostnaderna ligga på 550–600 MEUR, inklusive 100 MEUR i biologiska tillgångar. De årliga avskrivningarna beräknas uppgå till 490–510 MEUR och den operativa minskningen av värdet av biologiska tillgångar till 50–70 MEUR. I investeringsbeloppen ingår inte möjliga förvärv eller avyttringar och de är också exklusive effekten av IFRS 16 Leasingavtal.

Webbsändning från kapitalmarknadsdag

I morgon hålls Stora Ensos kapitalmarknadsdag i Helsingfors. Programmet kommer huvudsakligen att innehålla en uppdatering om Stora Ensos strategi med bland annat en fördjupad genomgång av samtliga divisioner. Livesändningen på nätet börjar kl. 11.00 finsk tid (10.00 CET, 9.00 brittisk tid). Välkommen att följa webbsändningen på https://edge.media-server.com/m6/p/2bpssr47.

För ytterligare information, kontakta:
Ulla Paajanen, chef för investerarrelationer, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper och med detta en del av bioekonomin. Vi menar att allt som tillverkas av fossilbaserade material idag kan tillverkas av träd imorgon. Företaget har cirka 26 000 medarbetare i över 30 länder och 2017 uppgick omsättningen till 10 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Enso som depåbevis ADR (SEOAY) i USA. storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Ulla Paajanen
chef för investerarrelationer