Pakenso startar wellpapptillverkning i Litauen

Report this content

PAKENSO STARTAR WELLPAPPTILLVERKNING I LITAUEN Pakenso Oy, ett dotterbolag till Stora Enso Oyj, stärker sin position som den största wellpapptillverkaren i Östersjöregionen genom etablering av en ny konverteringsanläggning för wellpapp i Kaunas, Litauen. Investeringen uppgår till ca 4 miljoner euro och produktionsstarten är planerad till sommar 1999. 2 Den nya anläggningen får en kapacitet på 20 miljoner m och antalet anställda blir ca 35. De lokaler som Pakenso förvärvat medger start av wellpapptillverkning i full skala under investeringsprogrammets andra fas. Pakenso strävar efter att uppnå positionen som en ledande tillverkare av wellpapprodukter i det geografiska område som omfattar Skandinavien, de baltiska staterna, Polen och Ryssland. Pakenso Oy ingår i Stora Ensos division Packaging Boards och svarar för koncernens wellpappverksamhet. För närvarande finns produktionsanläggningar i Finland, Sverige, Lettland, Estland och Ryssland. Pakenso kommer också att inleda wellpapptillverkning i Polen under våren. För ytterligare information, v g kontakta: Markku Pentikäinen, Managing Director, Pakenso Oy Tel. +358 2046 27403 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/01/21/19990121BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/01/21/19990121BIT00020/bit0002.pdf