Samgåendet mellan STORA och Enso godkänt av EU-kommissionen

Press release [REMOVED GRAPHICS] STORA Telephone Group Staff Communications +46-23 78 00 00 Telefax +46-23 253 29 S-791 80 FALUN, Sweden Direct +46-23 78 21 62 www.stora.se 1998-11-25 Samgåendet mellan STORA och Enso godkänt av EU-kommissionen Den 18 juni anmälde STORA och Enso det föreslagna samgåendet till EU- kommissionen. Baserat på en inledande undersökning, omfattande sex veckor, beslutade kommissionen den 31 juli att fördjupa undersökningen, varvid ett slutligt beslut skulle föreligga senast den 4 december. EU-kommissionen har i dag beslutat att godkänna samgåendet mellan STORA och Enso. Beslutet har fattats mot följande bakgrund: STORA och Enso har vidtagit åtgärder för att undvika risken för prisdiskriminering inom området vätskekartong. Åtgärderna är tidsbegränsade. I syfte att öka konkurrensen på den europeiska marknaden har STORA och Enso, tillsammans med de svenska och finska regeringarna, uttryckt sitt stöd för införandet av en tullfri kvot avseende import av vätskekartong från Nordamerika till Europa. Enso kommer senast den 30 september 1999 att avyttra den i dotterbolaget Pakenso ingående konverteringsenheten Pure Pak i Lahti till det norska företaget Elopak. Enheten, som årligen omsätter ca 340 MSEK och sysselsätter ca 80 personer, producerar vätskeförpackningar för huvudsakligen de finska, ryska och baltiska marknaderna. Förhandlingar mellan företaget och dess anställda har inletts. I en kommentar till beslutet säger Stora Ensos blivande koncernchef, Jukka Härmälä: "Kommissionens beslut är logiskt och beaktar också de argument som parterna framfört. Beslutet påverkar ej heller omfattningen eller inriktningen på de synergier som fusionen beräknas komma att medföra." Som tidigare meddelats har Enso och STORA beslutat förlänga anmälningstiden för erbjudandet till STORAs aktieägare till och med den 17 december 1998. Redovisning av vederlag samt notering av Stora Ensos aktier beräknas kunna börja den 29 december 1998. På fondbörsen i Helsingfors kommer Stora Enso-aktien inledningsvis att handlas i finska mark men fr o m 4 januari 1999 i euro. På fondbörsen i Stockholm kommer den att handlas i svenska kronor samt också snarast möjligt i euro. För ytterligare information, v g kontakta: - Björn Hägglund, VD och koncernchef, STORA, tel 08- 613 66 00 - Sten Holmberg, Vice President, Planering och Analys, STORA, tel 08-613 66 12, 023-782 755 - Asko Hyttinen, Development Director, Corporate Planning, Enso, tel +358 2046 21489 - Kari Vainio, Senior Vice President, Communications, Enso, tel +358 2046 21393 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/25/19981125BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/11/25/19981125BIT00190/bit0002.pdf