Stora Enso påkallar tvångsinlösen av STORA

Stora Enso påkallar tvångsinlösen av STORA och lämnar under handserbjudande 88 kr per STORA-aktie. STORA-aktien avnoteras. Stora Enso Oyj ("Stora Enso") har i dag hos styrelsen för Stora Kopparbergs Bergslags AB ("STORA") påkallat tvångsinlösen av samtliga utestående A- och B- aktier i STORA. Till de aktieägare i STORA som ej önskar avvakta utgången av tvångsinlösenförfarandet har Stora Enso beslutat lämna ett underhandserbjudande. Stora Enso erbjuder sig tills vidare att förvärva resterande A- och B-aktier i STORA för 88 kr per aktie. Det erbjudna priset motsvarar ett kontant värde av det erbjudna aktievederlaget i det offentliga erbjudandet, baserat på genomsnittlig betalkurs för Enso Oyjs A- och R-aktier vid Helsingfors Fondbörs under perioden 7-17 december 1998. Under denna tidsperiod accepterade aktieägare representerande det absoluta flertalet av aktierna i STORA det offentliga erbjudandet. Närmare information om hur underhandserbjudandet kan accepteras kommer att sändas per post till direktregistrerade aktieägare den 19 januari 1999. STORA har begärt avregistrering av STORAs A- och B-aktier vid Stockholms Fondbörs och London Stock Exchange samt STORAs B-aktier vid Frankfurt Stock Exchange. Sista handelsdag kommer att vara tisdagen den 19 januari 1999. Stockholm den 14 januari 1999 Helsingfors den 14 januari 1999 STORA KOPPARBERGS BERGSLAGS AB (publ) STORA ENSO OYJ För ytterligare information kontakta: - Bo Eriksson, Senior Vice President, Stora Enso, tel +46 23 78 22 44 - Maija Harsu, Vice President, Investor Relations, Stora Enso, tel +358 4058 92821 - Jyrki Kurkinen, Senior Vice President, Legal Affairs, Stora Enso, tel +358 2046 21217 - Johan Feldreich, Counsel, Stora Enso Group Staff Legal, tel +46 23 78 21 32 Ej för spridning i USA, Kanada, Australien eller Japan ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/01/14/19990114BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/01/14/19990114BIT00220/bit0002.pdf