STORA ENSOs organisation tar form

STORA ENSOS ORGANISATION TAR FORM Det föreslagna samgåendet mellan Enso och STORA är fortfarande föremål för diskussioner mellan EUs konkurrensmyndigheter och de båda företagen. EU- kommissionens slutliga ställningstagande väntas senast den 4 december 1998. Notering av STORA ENSO-aktierna planeras starta på fondbörserna i Helsingfors och Stockholm den 30 december 1998. Arbetsgrupper med deltagare från båda företagen har fortsatt sitt arbete under hösten och planerna för STORA ENSOs organisation har nu avancerat till det stadium då divisionernas och koncernstabernas struktur samt divisionernas geografiska lokalisering kan offentliggöras. Den organisation för den verkställande ledningen som offentliggjordes i juli har modifierats något. Esko Mäkeläinen ansvarar för Accounting, Business control och Legal affairs, och Ingvar Petersson för corporate finance och information technology. Kari Vainios ansvarsområde har utsträckts till att även omfatta investor relations, förutom intern och extern information. Per Knuts, som utsågs till direktör i STORA ENSO, har avgått med pension från STORA och fr o m 1 november 1998 har hans ansvarsområde (productivity improvement) överförts till Sten Holmberg, som för närvarande är ansvarig för STORAs koncernstab Planering och analys. Per Knuts kommer emellertid även i fortsättningen att ha vissa uppdrag för STORA ENSO, bl a produktivitets- programmen. STORA ENSOs divisioner STORA ENSOs divisioner lokaliseras till: Düsseldorf, Tyskland: Magazine Papers, Newsprint och Fine Papers Helsingfors, Finland: Packaging Boards Gävle, Sverige: Pulp Göteborg, Sverige: Merchants Brand, Österrike: Sawn Products Singapore: Asia/Pacific Division Magazine Papers leds av Horst Thaler. Övriga medlemmar i divisionsledningen är Peter Mersmann (marketing and sales), Hansjörg Kessler (division planning: strategy, investments, environment, production och R&D), Martin Schotten (operational control), Seppo Toikka (financial control) och Karl-Heinz Haff (human resources). Divisionen indelas i tre områden: Uncoated Magazine Papers Bruk: Reisholz, Port Hawkesbury, Langerbrugge, Summa och Kvarnsveden. Koordineras av Stig Andersson. Coated Magazine Papers Bruk: Kabel, Corbehem, Veitsiluoto, Kotka och Anjala. Koordineras av Bernd Rettig. E Holtzmann & Cie. AG Chef: Walter Müller Technical Office Papers rapporterar också till Horst Thaler. Chef för Division Newsprint blir Kai Korhonen. I divisionens ledningsgrupp ingår också Jukka Kaarlehto (marketing and sales), Kari Knuts (division planning), Seppo Toikka (finance and control), Karl-Heinz Haff (human resources), tillsammans med ansvariga för de olika bruken: Hannu Karppinen (Anjala och Summa), John Svensson (Hylte), Lars-Ove Staff (Kvarnsveden), Heikki Tarvonen (Sachsen Papier) och Kari Saramäki (Varkaus). Division Newsprint indelas i fyra affärsområden: Newsprint koordineras av Jukka Kaarlehto, Improved Newsprint av Lars-Ove Staff, Directory Papers av Kari Saramäki, och Book Papers av Hannu Karppinen. Division Fine Papers leds av Jouko Taukojärvi, som också är ordförande i ledningsgruppen. Övriga medlemmar i ledningsgruppen är Lars Bengtsson (vice ordf i ledningsgruppen, graphic papers), Hannu Alalauri (office papers), Stig Johansson (financial control), Jukka Kilpeläinen (business planning) och Seppo Rantakari (human resources). Seppo Rantakaris kontor förläggs tills vidare till Uleåborg. Sampo Antti har utnämnts till verkställande direktör för Fortek Oy. Jouko Taukojärvi ansvarar också för Tervakoski Oy , där Reino Panula fortsätter som verkställande direktör. Division Packaging Boards leds av Pekka Laaksonen. Niilo Pöyhönen ansvarar för Paperboards business unit, med Ragnar Törner som ställföreträdare. Niilo Pöyhönen placeras i Imatra och Ragnar Törner i Skoghall. Bruken finns i Imatra, Karhula och Skoghall. Torbjörn Pettersson ansvarar för Cartonboards business unit. Han placeras i Karlstad. Bruken finns i Baienfurt, Castellbisbal, Fors, Ingerois, Mölndal, Newton Kyme och Pankakoski. Containerboards & Kraft Papers business unit leds av Pekka Suursalmi, som placeras i Heinola. Hans ställföreträdare blir Torbjörn Joghed, med placering i Gruvön. Bruken finns i Gruvön och Heinola. Eurocan sales ingår också i denna enhet. Markku Pentikäinen fortsätter som verkställande direktör för Pakenso Oy och Pekka Harkki som verkställande direktör för Corenso United Oy Ltd. Markku Pentikäinen och Pekka Harkki placeras i Lahti. Jyri-Pekka Kinnunen svarar för divisionens financial control, information technology och investments med placering i Imatra. Pekka Laaksonen ansvarar också för Laminating Papers Ltd., där Pentti Huhta fortsätter som verkställande direktör med placering i Kotka. Arno Pelkonen leder Division Sawn Products. Ledningsgruppen består av Gerald Schweighofer och Birger Lövgren (business development and sales coordination), Jouni Seppälä och Peter Kickinger (financial control), Markku Nieminen (technology) och affärsenhetscheferna: Elisabet Salander Björklund, med placering i Falun (Nordic Redwood, produktionsenheter: Ala, Honkalahti, Linghed, Uimaharju och Veitsiluoto samt Kittilä Wood och Koski Timber); Pekka Hukkanen, med placering i Tolkkinen (Nordic Whitewood, enheter: Gruvön, Kitee, Kopparfors, Kotka, Tolkkinen och Varkaus); samt Georg Erlacher (Central European Timber, enheter: Brand, Bad St Leonhard, Sollenau, Ybbs, Plana och Zdirec). Divisionens trading och distribution sker genom Puumerkki Oy, Enso Bois S.A., Stora Timber Benelux, Woodpax Ltd, Enso International Softwoods och Holzhandel Schweighofer. Tiina Kauppi ansvarar för divisionens human resources och Seppo Vainio för TQM. Chef för Division Pulp blir Bert Östlund. Simo Pesola svarar för marketing and sales, Jorma Kangas för technology, Jan Moritz för human resources och communications, och Veli-Matti Tahvanainen för financial control. Per Malmström blir brukschef i Skutskär och Karl-Gösta Johansson i Norrsundet. Francisco Silva Gomes blir verkställande direktör för Celbi och Markku Halonen för Enocell och Kemijärven Sellu. Division Merchants leds av Sven Rosman. Peter Kullberg svarar för divisionens financial control, Simon Hellmuth för information technology och Mats Nordlander för marketing and supply. Human resources är vacant. Division Asia/Pacific leds av Seppo Hietanen. Eero Palokangas och Hans Swartling (financial control) rapporterar till Seppo Hietanen. STORA ENSOs koncernstaber Följande personer rapporterar till Esko Mäkeläinen (accounting and legal affairs): Veli-Jussi Potka (financial accounting and reporting), Bo Eriksson (investment reports och productivity reporting), Karin Lagerkvist (taxes), Jyrki Kurkinen (legal affairs), Lennart Edström (insurance) och Seppo Schildt (internal auditing). Följande personer rapporterar till Ingvar Petersson (corporate finance och information technology): Erkki Nuutinen (information technology) med Lars Sundberg som ställföreträdare, och Karl Olof Ohlson (financing) med Risto Suuraho som ställföreträdare.. Ingvar Petersson ansvarar också för Base Resources, och följande personer rapporterar till honom på detta område: Johan Lindman (Stora Enso Forest Sweden), Voitto Pölkki (Stora Enso Forest Finland), Timo Koivuniemi (Stora Enso Energy Finland) och Christer Sjölin (Stora Enso Energy Sweden). Följande personer rapporterar till Kimmo Kalela (corporate strategy and business development): Magnus Diesen (long-range planning, investments, M&As och business intelligence, samt global fiber management), Sven von Holst (corporate marketing and sales), och Heikki Rissanen (verkställande direktör för Enso Forest Development Oy Ltd.). Följande personer rapporterar till Kari Vainio (communications and investor relations): Mikael Simelius (market communications), Christer Hårrskog (internal communications), Kjell Andersson (special events), Maija Harsu (investor relations), Juha Mäkinen (environmental communications) och Eeva Oehlandt (financial communications). Till Yngve Stade (corporate support) rapporterar Bengt Johansson (purchasing and logistics), Per G Broman (environmental services and policies) med Lars Salovius som ställföreträdare, Leif Wiklund (technical support) och Ilkka Kartovaara (research and development). Christer Ågren ansvarar för Human Resources med Aulis Ansaharju (human resources development) som ställföreträdare. Till Christer Ågren rapporterar Karin Eliasson (organizational development and projects), Paavo Jäppinen (employee well-being, occupational health and safety), Matti Kostet (employee relations), Raimo Tulonen (compensation and benefits) och Liisa Sihvo (TQM). Nästa steg blir att fastställa organisationen inom divisioner och koncernstaber/koncernfunktioner. För detta arbete ansvarar respektive enhet och målet är att ha organisationen etablerad den 1 januari 1999. Beträffande försäljningsorganisationen återkommer vi med information nästa vecka. För ytterligare information, v g kontakta: -Björn Hägglund, VD och koncernchef, STORA. Tel: +46 23 78 27 85 -Christer Ågren, personaldirektör, STORA. Tel: +46 70 655 66 01 -Kimmo Kalela, Executive Vice President, Enso Oyj. Tel: +358 2046 21216 -Kari Vainio, Senior Vice President, Communications, Enso Oyj. Tel: +358 2046 21393 Se även www.stora.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/05/19981105BIT00030/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/11/05/19981105BIT00030/bit0002.doc