STORA förhandlar om försäljning av tekniska kontorspapper

1998-11-04 STORA förhandlar om försäljning av tekniska kontorspapper STORA har sedan en tid förhandlat med Mitsubishi Paper Mills och Mitsubishi Corporation, Tokyo, om att avyttra 76% av Stora Carbonless Paper GmbH (Hillegossen) och Stora Spezialpapiere GmbH (Flensburg) i Tyskland. STORA deklarerade vid senaste bolagsstämman, i samband med att produktivitetsprogrammet lanserades, att vissa enheter borde bli föremål för avyttring. Denna försäljning är en viktig del av detta program. Verksamheterna i Hillegossen (självkopierande papper) och Flensburg (termopapper) motsvarar STORAs produktområde tekniska kontorspapper. Mitsubishi äger sedan tidigare 20% av Stora Spezialpapiere GmbH och förhandlar nu om att öka sitt innehav till 76%, och samtidigt förvärva 76% av Stora Carbonless GmbH. För närvarande pågår en så kallad "due diligence-process" vilket innebär att Mitsubishi går igenom och analyserar verksamheterna. Den köpeskilling som diskuteras för andelarna innebär för STORA en realisationsförlust om ca 200 MSEK (efter skatt ca 100 MSEK). Totalt sysselsatt kapital i verksamheterna uppgår till ca 1.700 MSEK, inklusive goodwill. Förhandlingarna drivs med målsättningen att ett övertagande kan ske vid årsskiftet 1998-99. Produktområdet tekniska kontorspapper hade under 1997 en omsättning om 2.003 MSEK, och antalet anställda uppgår till ca 900. Termopapper och självkopierande papper tillhör inte STORA- koncernens kärnområden medan de däremot kommer att utgöra en betydande förstärkning av Mitsubishis produktion och distributionskanaler. Genom Mitsubishis starka marknadsposition och effektiva forsknings- och utvecklingsstrategi för denna specialteknik kommer Stora Carbonless och Stora Spezialpapiere att tillhöra en av de främsta aktörerna på 2000-talets globala marknad. Kontaktpersoner: -Horst Thaler, VD, Stora Publication Paper, tel +49 211 581 2830 -Ingvar Petersson, 1:e vice VD, STORA, tel +46 23 782 488, +46 70 595 7605 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/03/19981103BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/11/03/19981103BIT00260/bit0002.pdf