STORAs sexmånadersrapport

1998-08-11 FÅR EJ DISTRIBUERAS i USA, Kanada, Australien eller Japan Koncernens resultat kommenteras vid en presskonferens kl 10.30 i dag på STORAs kontor, Västra Trädgårdsgatan 15, Stockholm VERKSAMHETEN UNDER PERIODEN 1 JANUARI - 30 JUNI 1998 @ Nettoomsättning 22.567 MSEK (22.023) +2% @ Resultat efter 1.663 MSEK (1.224) +36% finansiella poster @ Resultat efter skatt 1.116 MSEK (808) +38% @ Resultat per aktie 3:45 SEK (2:50) +38% STORA och Enso annonserade ett samgående mellan de båda bolagen. Det nya bolaget blir ett av världens största skogsindustriföretag. Den nya SC-maskinen i Stora Port Hawkesbury, som startade i mitten av april, har haft igångkörningsproblem. Den 12 juni slutfördes överenskommelsen om förvärv motsvarande 60% av Suzhou Papyrus Paper, Kina. Förlängning av erbjudandet till aktieägarna i STORA till och med den 29 oktober 1998. Nettoomsättning och resultat Koncernens nettoomsättning uppgick till 22.567 MSEK (22.023). Resultatet efter finansiella poster uppgick till 1.663 MSEK (1.224). Häri ingår jämförelsestörande poster med 149 MSEK (-150). Förbättringen av resultatet är hänförbar till höjda försäljningspriser för huvuddelen av koncernens produkter. Det löpande resultatet har belastats med 115 MSEK till följd av uppstarts- och intrimningsproblem vid PM2 i Port Hawkesbury. Problemen är huvudsakligen hänförbara till kalandrarna (som används för att få en glättad yta) och har medfört att planerad kvalitet inte uppnåtts för de producerade volymerna. Åtgärder har vidtagits och successiva förbättringar har uppnåtts. Leveransvolymerna, för jämförbara enheter, av massa, papper och kartong ökade med 3% jämfört med första halvåret 1997 men var något lägre än under det första kvartalet 1998. Priserna var, med några undantag, högre än under motsvarande period 1997. Finansnettot försämrades till - 540 MSEK (- 387) beroende på en ökad nettoskuld. Inga räntor har aktiverats i samband med pågående investeringsprojekt. Periodens resultat, efter skatt och minoritetsandelar, var 1.116 MSEK (808). Den under perioden belöpande skatten uppgick till 537 MSEK (404), motsvarande 32% (33) av resultatet före skatt. STORA-koncernens resultat per aktie var 3:45 SEK (2:50). Avkastningen på sysselsatt kapital, efter avdrag för skatteskulder, var 8% (6) för perioden juli 1997 till juni 1998 jämfört med 7% för helåret 1997. Avseende avkastningen på eget kapital var motsvarande tal 6% (5) resp 5%. Det sysselsatta kapitalet vid enheterna i Skoghall, Port Hawkesbury och Skutskär, där betydande investeringar genomförts under senare år, uppgår till ca 12 miljarder SEK, vilket motsvarar ca 25% av STORAs totala sysselsatta kapital. På grund av start- och intrimningsproblem är det sammanlagda rörelseresultatet för dessa enheter svagt negativt, vilket väsentligt påverkat koncernens avkastning. Det operativa kassaflödet var negativt och uppgick till -1.708 MSEK. Avslutande likvider för investeringen i Port Hawkesbury och förvärvet av Suzhou Papyrus förklarar utflödet. Efter avdrag för finansnetto, skatter och utdelning ökade den räntebärande nettoskulden med 3.502 MSEK till 19.059 MSEK. Nettoomsättning och resultat under andra kvartalet Koncernens nettoomsättning uppgick till 11.067 MSEK (11.341) och var lägre än föregående kvartals, 11.500 MSEK. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 788 MSEK (664), att jämföra med 875 MSEK under första kvartalet 1998. Under andra kvartalet ingår positiva jämförelsestörande poster med 149 MSEK (-150), avseende återbetalade kapitalskatter i Tyskland samt realisationsförlust på aktier i Svenska Dagbladet. Starten i Port Hawkesbury har belastat kvartalet med 115 MSEK. Kraftverksamheten, som är starkt säsongsberoende, visade under kvartalet ett rörelseresultat på -40 MSEK (-3) jämfört med 103 MSEK (180) under det första kvartalet. I föregående års resultat ingick dessutom ca 200 MSEK från avslutade långfristiga placeringar inom finansrörelsen. Leveransvolymerna, för jämförbara enheter, av papper och kartong ökade med knappt 1% jämfört både med andra kvartalet 1997 och första kvartalet 1998. Priserna var med några undantag högre än under andra kvartalet 1997. Finansnettot försämrades till - 295 MSEK (- 222) beroende på ökad nettoskuld till följd av investeringsprogrammet. Inga räntor har aktiverats i samband med pågående investeringsprojekt. Resultatet, efter skatt och minoritetsandelar, var 530 MSEK (439). Den under perioden belöpande skatten uppgick till 255 MSEK (219), motsvarande 32% (33) av resultatet före skatt. Resultatet per aktie var 1:65 SEK (1:35), att jämföra med 1:80 SEK under föregående kvartal. Avkastningen på sysselsatt kapital, efter avdrag för skatteskulder, var 8% (6) för perioden juli 1997 till juni 1998 jämfört med 7% för helåret 1997. Avseende avkastningen på eget kapital var motsvarande tal 6% (5) resp 5%. Marknad och leveranser Västeuropa, som är STORAs huvudmarknad, har haft en volymtillväxt inom de flesta produktområdena. STORAs totala leveranser av papper och kartong ökade med 3% jämfört med samma period 1997 när justering gjorts för avyttrade och nedlagda enheter. Försäljningspriserna var över lag högre än vid årets ingång. Andra kvartalets prisnivå var oförändrad jämfört med det första kvartalet. Marknadsutveckling (avser de europeiska leverantörernas uppgifter) källa:CEPI Förändring i % Leveranser till Försäljningspriser i Västeuropa Tyskland* Helår - H1 -97 Kv2 -97 Kv1 -98 96 mot mot H1 - mot Kv2 - mot Kv2 - helår - 98 98 98 97 Tidningspapper 6 5 5 0 SC-papper 8 9 16 0 LWC-papper 25 2 23 0 Obestruket finpapper 5 2 11 0 Bestruket finpapper 12 15 16 0 Förpackningskartong 8 6 9 0 White Top Liner 7 6 19 9 *) avser i vissa fall endast en specifik produkt inom produktområdet Kraft Resultatet var lägre än samma period föregående år. God vattentillgång och en mild vinter har lett till lägre elpriser. Den normala säsongsvariationen har medfört att det andra kvartalets resultat är lägre än det första. Elförbrukningen i Sverige har stigit med 1,2% på rullande årsbas. I Norge och Finland var ökningen större. Ökningen är hänförbar till industrisektorn. Vattenmagasinen är inom STORAs verksamhetsområde något över normal nivå. Skog Resultatet var något bättre än för första halvåret 1997. Lägre priser för sågtimmer har kompenserats med lägre produktionskostnader. Andra kvartalets resultat var något bättre än det första till följd av lägre drivningskostnader. Uttaget ur egen skog var på oförändrad nivå. Konsumtionen av massaved har ökat. Detta i kombination med lägre försörjning från privata skogsägare, har lett till att importen av massaved ökat. Sågade trävaror Resultatet var negativt och sämre än första halvåret 1997. Jämfört med första kvartalet var andra kvartalets resultat bättre men fortfarande negativt. Resultatförsämringen jämfört med 1997 förklaras huvudsakligen av lägre priser på granvaror. Leveranserna var högre än motsvarande kvartal 1997 och föregående kvartal. Genomsnittspriserna var under kvartalet något högre för granvaror och oförändrade för furuvaror jämfört med första kvartalet. Efterfrågan på den europeiska marknaden är god men ett stort utbud medför priskonkurrens. Massa Resultatet uppgick till 134 MSEK efter korrigering för den förlust som uppkommit vid nedläggningen av sulfitfabriken i Kanada. Det andra kvartalet var bättre än det första. Norscan-lagren av pappersmassa sjönk under april och maj men ökade under juni och var ca 1,5 miljoner ton vid periodens utgång. Jämfört med läget vid årsskiftet försämrades prisnivån under halvåret. Priserna är för närvarande 530 USD/ton för långfibermassor och 430 ECU/ton för kortfiber. Massamarknaden har försvagats under sommaren, till följd av minskad efterfrågan i Asien. Lagren av massa hos kunderna har ökat och är på en hög nivå. Tryckpapper Resultatet förbättrades jämfört med första halvåret 1997 till följd av ökade volymer och framför allt högre priser. Resultatet, justerat för igångkörningskostnader vid PM2, i Kanada var bättre under det andra kvartalet jämfört med det första. De fasta kostnaderna inom produktområdet har reducerats. STORAs totala leveranser av tidningspapper ökade med 1%. Den europeiska marknaden är stark och har absorberat den minskade exporten till Asien. Prisnivån är fortsatt stabil. Nordamerika har påverkats av krisen i Asien men strejker har minskat utbudet varför marknaden är i balans. För SC-papper ökade STORAs totala leveranser med 6%. Marknaden för SC-papper är god. En viss övergång från LWC- till SC-papper har skett. Detta gäller både i Europa och Nordamerika. Prisnivån är fortsatt stabil och i Nordamerika har en viss prisökning skett för de högre kvaliteterna. STORAs totala leveranser av LWC-papper ökade med 4% jämfört med första halvåret 1997. Efterfrågan i Europa är på oförändrad nivå efter den kraftiga ökningen under 1997. Marknaden i Nordamerika är i balans men påverkas av ökad import till följd av den starka USD. Prisnivån är oförändrad mot tidigare kvartal. Tekniska kontorspapper Resultatet var sämre än första halvåret 1997 och jämfört med första kvartalet 1998. Försämringen är hänförbar till självkopierande papper, som under andra kvartalet visade förlust. Till följd av svag efterfrågan på självkopierande papper råder prispress. STORAs strikta prispolicy minskade koncernens totala leveranser av självkopierande papper mer än marknadens förändring. För termopapper ökade STORAs leveranser betydligt jämfört med föregående år. Den europeiska marknaden ökade med 6%. Priserna för termopapper var stabila i Europa under perioden. Finpapper Resultatet var lägre än första halvåret 1997. Andra kvartalet var sämre än första kvartalet 1998 till följd av lägre volymer och något lägre prisnivå. Det kinesiska bruket Suzhou ingår i produktområdet sedan mitten av juni. STORAs totala leveranser av finpapper var på samma nivå som första halvåret 1997. Produktionsbegränsningar uppgående till ca 27.000 ton har vidtagits under det andra kvartalet. Försäljningspriserna har varit under press tillföljd av den försvagade massamarknaden. I Sydostasien är både efterfrågan och prisnivån försvagad. Grossiströrelsen Resultatet var på samma nivå som första halvåret 1997. Andra kvartalets resultat var sämre än det första på grund av pressade marginaler. Den distribuerade volymen har ökat bl a till följd av de nyligen förvärvade grossisterna i Polen och Ungern. Kartong och förpackningspapper Resultatet har förbättrats jämfört med första halvåret 1997, och det andra kvartalet var på samma nivå som under det första. Förbättringen för halvåret var hänförbar till verksamheten i Skoghall. För jämförbara enheter inom STORAs ökade leveranserna av samtliga kartongprodukter i förhållande till första halvåret föregående år. Den goda efterfrågan under det första kvartalet har mattats något under det andra kvartalet. Efterfrågan har varit hög delvis till följd av lageruppbyggnad hos kunderna. Försäljningspriserna ökade under första kvartalet för de flesta produktslag och har sedan varit stabila under andra kvartalet. Finansrörelsen Resultatet var på samma nivå som föregående kvartal. Under motsvarande period 1997 innehöll resultatet ett betydande belopp för avslutade långfristiga innehav. Resultatet har genererats i ränte- och valutamarknaderna samt i aktierelaterade instrument. Resultatet innehåller varken ränta på eget kapital eller interna marginaler. Finansiell ställning Koncernens soliditet uppgick till 42,7% (45,9) och skuldsättningsgraden var 0,63 ggr (0,54). Vid årsskiftet var motsvarande tal 45,9% resp 0,52 ggr. Den räntebärande nettoskulden uppgick till 19.059 MSEK (15.863), att jämföra med 15.557 vid utgången av 1997. I den räntebärande nettoskulden ingår pensionsskulder med 3.907 MSEK (3.937) resp 3.960 MSEK. Vid periodens utgång fanns outnyttjade kreditlöften motsvarande 11,2 miljarder SEK. Investeringar Investeringarna i anläggningar var under perioden 2.811 MSEK (3.272), varav 1.363 MSEK (1.747) i Sverige. Avskrivningarna enligt plan uppgick till 1.954 MSEK (1.882). Projektet för uppförande av en ny pappersmaskin (PM2) i Stora Port Hawkesbury, Kanada, är i slutfasen. Uppstart av maskinen skedde i mitten av april. Totalt har 3.750 MSEK nedlagts i projektet, varav 950 MSEK under 1998. Antal anställda Genomsnittligt antal anställda uppgick under perioden till 19.916 (20.732). Under hela föregående år var antalet 20.431. Övrigt Skatteprocess - flygplansleasing Regeringsrätten beslutade den 24 juni att underkänna värdeminskningsavdrag sammanhängande med delägande i två kommanditbolag verksamma inom flygplansleasing. Regeringsrätten undanröjde därmed underinstansernas tidigare domar i de två aktuella ärendena. Bakgrunden är att STORA under 1988, tillsammans med Sandvik och Skanska, inträdde som delägare i två svenska kommanditbolag, vilka förvärvade flygplan från Boeing och leasade ut dessa till utländska flygbolag. Den omedelbara effekten av Regeringsrättens domar i dessa två ärenden är att STORA måste betala skatt tidigare än vad som annars skulle ha varit fallet. För STORA har den tillkommande nettokostnaden beräknats till ca 90 MSEK, vilket har belastat koncernens resultat under första halvåret 1998. Beloppet inkluderar förutom skatt även ränta på den skatt som, enligt Regeringsrättens domar, skulle ha erlagts tidigare år. STORA är delägare i ytterligare två kommanditbolag med likartad verksamhet, vilka också är föremål för skatteprocess. Eftersom förutsättningarna inte är helt identiska med de kommanditbolag vilka nu varit föremål för prövning, kan utgången av dessa processer i dag inte bedömas med säkerhet. STORA har i halvårsbokslutet reserverat ett belopp om 280 MSEK motsvarande den tillkommande nettokostnaden i fall även dessa avdrag skulle underkännas. Skatteprocess - Tyskland STORAs tyska dotterbolag FPB Holding AG har i den tyska motsvarigheten till Regeringsrätten, Bundesfinanzhof, vunnit ett skattemål som daterar sig tillbaka till 1976. Härigenom kommer STORAs tyska bolag att inom de närmaste tre åren kunna erhålla återbetalning från tyska skattemyndigheter av tidigare erlagd tysk inkomstskatt med ett belopp överstigande 100 miljoner DEM. Eftersom beräkningen av det exakta beloppet är komplicerat har endast ett belopp motsvarande 80 MDEM upptagits i halvårsbokslutet, resterande del kommer att redovisas senare under året. Redovisningsrådets och IASCs regler begränsar möjligheten att justera goodwill till ett år efter ett förvärv. Tidigare plan att reducera goodwillvärdet som uppstod vid Feldmühleförvärvet kommer därför inte att ske. Återbetalning av kapitalskatt i Tyskland Vid tillämpning av en ändrad lagtolkning, i Tyskland, vilken tillåter att lån som upptagits för dotterbolagsförvärv reducerar kapitalbasen vid beräkning av kapitalskatt, har Stora Beteiligungen GmbH rätt till återbetalning av tidigare betald kapitalskatt. För 1996 och 1997 återbetalades 6 MDEM under 1997. Kravet för åren 1992 till 1995, vilket uppgår till 40 MDEM, har nu godkänts för återbetalning. Då skatt på eget kapital har redovisats som en rörelsekostnad i STORA har återbetalningen redovisats som en rörelseintäkt under rubriken jämförelsestörande poster. Avyttring av Svenska Dagbladet STORA har accepterat att avyttra sina aktier i Svenska Dagbladet Holding AB till den norska mediakoncernen Schibsted. Försäljningen kommer att medföra en realisationsförlust om 27 MSEK vilket belastat resultatet under posten jämförelsestörande poster. Samgåendet mellan STORA och Enso I juni godkände styrelserna i STORA och Enso överenskommelsen om ett samgående mellan de båda bolagen. Under juni beslutade också det finska parlamentet att ta bort kravet på ett statligt ägande om minst en tredjedel av aktierna i Enso, vilket var en förutsättning för samgåendet. Den 23 juli fattades, vid extra bolagsstämma i Enso, beslut om förändringar i bolagsordningen och om en riktad nyemission till STORAs aktieägare. Samgåendet är för närvarande under granskning av EUs konkurrensmyndighet. Bifogat till denna rapport finns en kort beskrivning av samgåendet mellan STORA och Enso och preliminära räkenskaper för första halvåret. Förlängning av erbjudandet till aktieägarna i STORA Som tidigare meddelats har EUs konkurrensmyndighet uppgivit att mer tid krävs för att granska det föreslagna samgåendet mellan Enso och STORA. Enso och STORA beslutat förlänga anmälningstiden i erbjudandet till aktieägarna i STORA till och med den 29 oktober 1998. Förutsatt att ingen ytterligare förlängning av anmälningstiden sker beräknas redovisning av vederlag samt notering av STORA ENSO-aktierna påbörjas den 10 november 1998. Redovisningsprinciper Vid upprättandet av delårsrapporten har de redovisningsprinciper som framgår av årsredovisningen för 1997 tillämpats. Falun den 11 augusti 1998 STORA KOPPARBERGS BERGSLAGS AB Björn Hägglund Verkställande direktör och koncernchef Delårsrapporten har ej varit föremål för översiktlig granskning av STORAs revisorer. Rapporteringen för tredje kvartalet 1998 har framflyttats för samordning med Enso och lämnas den 11 november 1998. RESULTATRÄKNING (MSEK) Januari - juni Helår 1998 1997 1996 1997 Nettoomsättning 22.567 22.023 24.041 44.464 Rörelsens kostnader - - - - 18.559 18.380 20.402 37.305 Jämförelsestörande poster 149 - 150 71 - 262 Avskrivningar enligt plan - - - - 1.954 1.882 1.827 3.683 Rörelseresultat 2.203 1.611 1.883 3.214 Finansnetto - 540 - 387 - 273 - 832 Resultat efter finansnetto 1.663 1.224 1.610 2.382 Skatter - 537 - 404 - 539 - 775 Minoritetens andel - 10 - 12 - 11 - 25 Periodens resultat 1.116 808 1.060 1.582 Resultat per aktie, SEK 3:45 2:50 3:30 4:90 ANALYS AV FINANSNETTOT (MSEK) Januari - juni Helår 1998 1997 1996 1997 Räntenetto - 540 - 411 - 441 - 856 Räntedifferens - 24 168 24 omräkningsexponering Finansnetto - 540 - 387 - 273 - 832 NETTOOMSÄTTNING OCH RÖRELSERESULTAT PER PRODUKTOMRÅDE (MSEK) Nettoomsättning Rörelseresultat Januari - juni Januari - juni 1998 1997 1996 1998 1997 1996 Kraft 753 879 824 63 177 - 3 1) Skog 3.104 3.026 2.897 434 419 300 Sågade trävaror 867 891 691 - 32 32 - 54 Massa 2.332 2.280 2.230 47 - 238 - 427 Eliminering - 1.386 - 1.330 - 1.173 - - - Basprodukter 5.670 5.746 5.469 512 390 - 184 Tryckpapper 7.532 6.815 7.382 1.140 619 1.528 Tekniska 1.005 1.042 982 - 17 24 - 78 kontorspapper Finpapper 4.094 4.004 3.812 397 452 103 Grossiströrelse 3.079 2.920 3.193 48 47 34 Eliminering - 820 - 870 - 1.044 - - - Grafiska papper 14.890 13.911 14.325 1.568 1.142 1.587 Kartong och förpack 4.691 4.730 4.725 340 256 603 ningspapper Finansrörelse - - - 101 311 115 Avyttrade - 1.721 - - - 67 enheter Jämförelse- - - 149 - 150 71 störande poster Avskrivning - - - 175 - 178 - 180 på övervärden 2 3 Övrigt - 2.684 - 2.364 - 2.199 - 292 - 160 - 62 Totalt 22.567 22.023 24.041 2.203 1.611 1.883 I rörelseresultatet ingår realisationsresultat vid avyttring av mark med 33 MSEK, 23 MSEK resp 22 MSEK. Häri ingår avsättning för icke förfallna terminskontrakt i GBP med 70 MSEK (varav 20 MSEK under andra kvartalet) samt ökad internvinstreserv med 50 MSEK. Häri ingår upplösning av internvinst i lager med 120 MSEK. BALANSRÄKNING (MSEK) 1998-06- 1997-12- 30 31 Tillgångar Anläggningstillgångar 49.061 46.487 Omsättningstillgångar 15.719 14.625 Räntebärande tillgångar 5.801 4.387 Summa tillgångar 70.581 65.499 Skulder och eget kapital Eget kapital 29.643 29.788 Minoritetsintressen 463 266 Skatteskulder 7.864 7.507 Räntebärande skulder 24.860 19.944 Rörelseskulder 7.751 7.994 Summa skulder och eget 70.581 65.499 kapital NYCKELTAL Januari - Juli Helår Juli juni 97- 96- 1998 1997 juni 1997 juni 98 97 Periodens resultat, 1.116 808 1.890 1.582 1.308 MSEK Avkastning på eget - 6 5 5 kapital, % Avkastning på sysselsatt kapital - 8 7 6 efter avdrag för skatteskulder, % Resultat per aktie, SEK 3:45 2:50 5:90 4:90 4:10 1998-06-30 1997-12-31 1997-06-30 Sysselsatt kapital, MSEK 57.029 53.118 52.412 Sysselsatt kapital exkl 49.165 45.611 45.291 skatteskulder, MSEK Nettoskuld, MSEK 19.059 15.557 15.863 Soliditet, % 42,7 45,9 45,9 Skuldsättningsgrad 0,63 0,52 0,54 Redovisat eget kapital per 92 93 91 aktie, SEK Justerat eget kapital per 131 132 132 1) aktie , SEK 1)Inklusive övervärden i skogs- och krafttillgångar FÖRÄNDRING AV RÄNTEBÄRANDE NETTOSKULD (MSEK) Januari - juni 1998 Jan - Löpande Omräkn Jämförelse- Totalt juni verk- diff, störande 1997 samhet utl poster bolag 1) 2) Totalt elseresultat 2.203 2.203 1.611 - 425 - 9 - 400 - 6 - 840 - 1.393 Rörelsefordringar/s kulder Varulager - 260 - 6 - 231 - 497 - 368 vskrivningar 1.954 l.954 1.882 saflöde före 3.472 - 15 - 400 - 237 2.820 1.732 investeringar nvesteringar - 1.861 - 950 - 2.811 - 3.272 Övriga förändringar i 59 39 - 1.815 - 1.717 - 159 anläggningskapital saflöde från 1.670 24 - 1.350 - 2.052 - 1.708 - 1.699 rörelsen inansnetto - 540 - 540 - 387 Skatter - 183 3 - 180 - 218 Minoritetsintressen - 18 205 187 - 25 Förändring i eget kapital exkl 0 - 55 - 55 85 periodens resultat Kassaflöde före ägartransaktioner 929 - 28 - 1.350 - 1.847 - 2.296 - 2.244 tdelning - 1.206 - 1.206 - 1.206 Förändring av ränte- bärande nettoskuld - 277 - 28 - 1.350 - 1.847 - 3.502 - 3.450 1) PM2, Port Hawkesbury 2) Suzhou Papyrus Paper KVARTALSUPPGIFTER Resultaträkning (MSEK) 1996 1997 1998 II III IV I II III IV I II Netto 11.611 10.209 10.911 10.682 11.341 10.976 11.46511.50011.067 omsätt ning Rör- -10.239 -8.909 -9.466- 9.037 - 9.343- 9.314- 9.611 - - elsens 9.393 9.166 kostn Jäm- förelse- 71 - 30 - 78 - - 150 - - 112 - 149 störande poster Avskrivn - 915 - 831 - 830 - 920 - 962 - 908 - 893 - 987 - 967 enl plan Rör- 528 439 537 725 886 754 849 1.120 1.083 else- resultat Finans- - 133 - 127 - 110 - 165 - 222 - 225 - 220 - 245 - 295 netto Resultat efter 395 312 427 560 664 529 629 875 788 Fin- ansiella poster Skatter - 132 - 111 - 120 - 185 - 219 - 174 - 197 - 282 - 255 Minoritet- - 5 5 - 13 - 6 - 6 - 8 -5 - 7 - 3 ens andel Periodens 258 206 294 369 439 347 427 586 530 resultat toomsättning per produktområde (MSEK) 1996 1997 1998 II III IV I II III IV I II Kraft 299 280 465 545 334 313 509 453 300 Skog 1.352 1.203 1.328 1.508 1.518 1.195 1.545 1.576 1.528 Sågade 387 338 441 409 482 374 480 423 444 trävaror Massa 1.110 1.064 946 1.033 1.248 1.284 1.222 1.196 1.136 Eli- - 540 - 539 - 624 - 666 - 664 - 623 - 656 - 679 - 707 minering Bas- 2.608 2.346 2.556 2.829 2.918 2.543 3.100 2.969 2.701 produkter Tryck- 3.651 3.799 4.038 3.196 3.618 3.809 3.812 3.699 3.833 papper Tekniska Kontors- 441 424 457 526 516 490 471 521 484 papper Finpapper 1.706 1.565 1.874 1.999 2.005 1.886 2.123 2.223 1.871 Grossist- 1.465 1.322 1.382 1.462 1.458 1.344 1.471 1.604 1.475 rörelse Eliminerin - 366 - 375 - 456 - 442 - 428 - 403 - 539 - 449 - 371 g Grafiska 6.897 6.735 7.295 6.741 7.169 7.126 7.338 7.598 7.292 papper Kartong och för- 2.215 2.172 1.974 2.233 2.497 2.374 2.181 2.327 2.364 Packnings- papper Övrigt - 1.004 - 1.044 - 914 - 1.121 - 1.243 - 1.067 - - - 1.154 1.394 1.290 Justerad Netto- 10.716 10.209 10.911 10.682 11.341 10.97611.46511.50011.067 omsättning Av- 895 - - - - - - - - yttrade enheter Totalt 11.611 10.209 10.911 10.682 11.341 10.97611.46511.50011.067 Justerat rörelseresultat per produktområde (MSEK) 1996 1997 1998 II III IV I II III IV I II Kraft - 82 - 113 101 180 - 3 - 47 120 103 - 40 Skog 161 147 207 186 233 140 261 210 224 Sågade - 20 - 47 4 8 24 12 - 24 - 27 - 5 trävaror Massa - 392 - 85 - 191 - 166 - 72 39 149 - 26 73 Bas- - 333 - 98 121 208 182 144 506 260 252 produkter Tryckpapper 696 747 455 223 396 545 449 579 561 Tekniska Kontorspappe - 61 - 117 - 60 8 16 11 12 8 - 25 r Finpapper 6 - 78 152 244 208 68 158 256 141 Grossiströre 7 18 22 24 23 18 38 38 10 lse fiska papper 648 570 569 499 643 642 657 881 687 Kartong och för- 232 118 - 22 127 129 134 - 36 173 167 Packningspap per Finansrörels 51 17 34 56 255 11 5 51 50 e Avskrivning på - 89 - 88 - 88 - 89 - 89 - 87 - 88 - 88 - 87 övervärden Övrigt - 39 - 50 1 - 76 - 84 - 90 - 83 - 157 - 135 Justerat Rörelseresul 470 469 615 725 1.036 754 961 1.120 934 tat Rörelsemargi 4,4 4,6 5,6 6,8 9,1 6,9 8,4 9,7 8,4 nal% Avyttrade - 13 - - - - - - - - enheter Jämförelse- störande 71 - 30 - 78 - - 150 - - 112 - 149 poster Redo- visat 528 439 537 725 886 754 849 1.120 1.083 rörelse- resultat Finans- netto: Ränte- - 227 - 208 - 175 - 189 - 222 - 225 - 220 - 245 - 295 netto Ränte- diff, 94 81 65 24 - - - - - omräkn expo- nering Finans- - 133 - 127 - 110 - 165 - 222 - 225 - 220 - 245 - 295 netto Redovisat resultat 395 312 427 560 664 529 629 875 788 efter fin poster Leveranser per produktområde (tusen ton) 1997 1998 I II III IV I II Tidningspapper 376 361 416 398 380 366 SC-papper 98 111 120 113 101 121 LWC-papper 188 224 238 245 209 221 Tekniska kontorspapper 43 39 38 37 41 39 papper 260 270 265 270 276 251 Summa grafiska papper 965 1.005 1.077 1.063 1.007 998 Kartong 227 262 230 196 206 231 Förpackningspapper 141 143 145 151 153 139 Övriga kvaliteter 4 3 4 4 6 14 Summa kartong och förpackningspapper 372 408 379 351 365 384 Totalt papper och 1.337 1.413 1.456 1.414 1.372 1.382 kartong Massa 307 342 316 299 321 290 Sågade trävaror (tusen 187 207 155 221 206 213 m³) FÖRDELNING AV AKTIER Serie A Serie B Summa Fria 261.797.100 59.706.625 321.503.725 STORA ENSO PROFORMA Den 2 juni 1998 godkände styrelserna i STORA och Enso ett samgåendeavtal mellan de båda bolagen. När samgåendet genomförts blir STORA ENSO världens största skogsindustrikoncern med en årlig produktionskapacitet på 13,1 miljoner ton papper och kartong samt 2,8 miljoner m³ sågade trävaror. STORA ENSO blir en betydande leverantör såväl i Europa som globalt inom många av sina viktigaste produktområden - tryckpapper, finpapper och förpackningskartong. STORA ENSO blir störst i Europa på sågade trävaror och därmed en av världens främsta aktörer också inom detta område. Huvudmarknaden blir Europa, men den nya koncernen får också en stark position för fortsatt global expansion. Förädling av träfiberråvara utgör basen för STORA ENSOs verksamhet. Den nya koncernen kommer att använda både färskfiber och returfiber vid tillverkningen av papper och kartong. Koncernen kommer att äga 2,6 miljoner hektar skog, varav 2,1 miljoner hektar produktiv skogsmark. Den årliga konsumtionen av returpapper beräknas uppgå till 1,8 miljoner ton. Genom egna kraftstationer och samt andelar i andra kraftföretag har den nya koncernen säker tillgång till betydande kraftresurser. 1997 hade koncernen en 90-procentig självförsörjningsgrad i fråga om elenergi. RA ENSOs affärsstrategi, finansiella mål och utdelningspolitik STORA ENSO blir en ledande skogsindustrikoncern med stark närvaro på den internationella marknaden. Koncernens målsättning skall vara att maximera värdet för aktieägarna genom att erbjuda kunderna högkvalitativa produkter till konkurrenskraftiga priser samt tillvarata lönsamma tillväxtmöjligheter inom kärnverksamheten samtidigt som en god finansiell ställning bibehålls. Den nya koncernens affärsstrategi bygger på följande element: Produkt- och kundfokusering Effektivitet och konkurrenskraft Lönsam tillväxt Det är STORA ENSOs mål att vara det för investerare mest attraktiva börsnoterade skogsindustribolaget samt att ge en avkastning som överstiger den fulla kapitalkostnaden och därmed skapa mervärde för sina aktieägare. STORA ENSOs interna lönsamhetsmål är för närvarande en genomsnittlig avkastning på sysselsatt kapital (ROCE) på 13 procent över en konjunkturcykel. Tyngdpunkten skall läggas på effektivt utnyttjande av kapitalet. Det 13- procentiga avkastningskravet gäller också för nyinvesteringar och är ett minimikrav. Vid nu rådande räntenivåer är STORA ENSOs mål att skuldsättningsgraden skall vara mindre än 1,0. Mer än 20 procent av det sysselsatta kapitalet hos STORA ENSO kommer att bestå av skogs- och krafttillgångar som har lägre rörelserisk och betydande dolda värden. Detta har beaktats vid fastställande av målet för skuldsättningsgraden. I enlighet med sin utdelningspolitik kommer STORA ENSO att eftersträva en stabil utdelningsnivå motsvarande omkring en tredjedel av den totala nettovinsten över en hel konjunkturcykel. STORA ENSOs aktier kommer att noteras på fondbörserna i Helsingfors och Stockholm. Vid upprättande av STORA ENSOs koncernredovisning tillämpas redovisningsprinciper enligt International Accounting Standards Committee (IASC). Följande tabeller visar de preliminära, oreviderade räkenskaperna för STORA ENSO. Samgåendet har redovisats enligt pooling-metoden. Vissa av de sifferuppgifter för STORA ENSO som presenterades i prospektet över erbjudandet den 13 juli har senare uppdaterats. STORA ENSOs funktionella valuta kommer att vara FIM för 1998, därefter kommer redovisningen att upprättas i Euro. Tabellerna nedan visas därför i FIM men också i SEK för att underlätta jämförelsen (avrundningsdifferenser förekommer). STORA ENSO - PRELIMINÄRA SAMMANLAGDA RÄKENSKAPER (oreviderade) MFIM MSEK RESULTATRÄKNING jan- jan-jan-dec jan- jan-jan-dec juni 98juni 97 97 juni 98juni 97 97 Nettoomsättning 31.759 28.498 59.446 45.845 42.578 87.434 Kostnader och andra - - - - - - rörelseintäkter 19.883 18.702 38.871 28.702 27.942 57.172 Personalkostnader - 5.357- 5.108 - - 7.734- 7.632 - 10.330 15.193 Avskrivningar - 2.648- 2.316- 4.933 - 3.823- 3.461- 7.256 Resultatandelar i intressebolag 40 22 77 58 33 113 Rörelseresultat 3.910 2.393 5.389 5.644 3.576 7.926 Finansnetto - - 749 - - - - 1.001 1.619 1.445 1.119 2.381 Resultat efter 2.909 1.645 3.770 4.199 2.457 5.545 finansnetto Skatter - 944 - 558- 1.209 - 1.362 - 834- 1.778 Minoritetsintresse - 23 - 26 - 85 - 33 - 39 - 125 n Periodens resultat 1.942 1.060 2.477 2.803 1.584 3.643 BALANSRÄKNING 1998- 1997- 1997- 1998- 1997- 1997- 06-30 06-30 12- 31 06-30 06-30 12-31 Tillgångar Anläggningstillgån gar och andra 73.192 69.012 70.497 106.198102.712102.721 långfristiga tillgångar Omsättningstillgån 23.787 22.723 21.897 34.514 33.819 31.906 gar Summa tillgångar 96.979 91.735 92.394 140.712136.531134.627 Skulder och eget kapital Eget kapital 34.234 32.075 33.783 49.672 47.738 49.225 Minoritetsintresse 721 858 832 1.046 1.276 1.212 n Räntebärande 43.110 41.319 39.265 62.550 61.496 57.213 skulder Övriga skulder 18.914 17.483 18.514 27.444 26.021 26.977 Summa skulder och eget kapital 96.979 91.735 92.394 140.712136.531134.627 NYCKELTAL Resultat/aktie, 2,50 1,36 3,18 3,60 2,04 4,68 FIM/SEK Rörelsemarginal, % 12,3 8,4 9,1 12,3 8,4 9,1 Avkastning på sysselsatt 10,8 7,0 7,8 10,8 7,0 7,8 kapital, % Räntebärande 39.272 37.667 36.505 56.982 56.060 53.191 nettoskuld Sysselsatt kapital 74.227 70.599 71.120 107.700105.074103.628 Sysselsatt kap, 72.674 68.397 68.657 105.664101.585100.628 genomsnitt Skuldsättningsgrad 1,12 1,14 1,06 1,12 1,14 1,06 , % Investeringar 2.791 3.597 6.740 4.029 5.374 9.913 Antal anställda 40.263 39.257 40.228 40.263 39.257 40.228 NETTOOMSÄTTNING RÖRELSERESULTAT MFIM jan-juni jan-juni 97 jan-dec 97 jan- jan-jan-dec 98 juni 98juni 97 97 Kraft 780 840 1.651 378 395 732 Skog 4.661 4.442 8.837 334 327 662 Sågade trävaror 2.087 2.143 4.294 1 181 304 Massa 2.788 2.725 5.701 142 - 157 150 Tidningspapper 4.962 4.218 9.216 777 374 1.068 Journalpapper 4.949 3.752 8.513 655 153 475 Finpapper 6.552 5.379 11.452 766 442 847 Kartong och förpackningspapper 7.256 7.067 14.129 773 689 1.347 Specialpapper 1.367 1.223 2.477 58 54 99 Pappersgrossister 2.592 2.368 4.760 15 18 32 Finansrörelse - - - 70 209 222 Avyttrade enheter - 79 79 - 9 - 3 Jämförelsestörande - - - 103 - 132 - 233 poster Övrigt - 6.234 - 5.737 - 11.664 - 162 - 169 - 310 Totalt 31.759 28.498 59.446 3.910 2.393 5.389 NETTOOMSÄTTNING RÖRELSERESULTAT MSEK jan-juni jan-juni 97 jan-dec 97 jan- jan-jan-dec 98 juni 98juni 97 97 Kraft 1.126 1.255 2.429 545 591 1.076 Skog 6.728 6.636 12.998 483 489 973 Sågade trävaror 3.013 3.202 6.316 1 271 447 Massa 4.025 4.071 8.385 205 - 235 221 Tidningspapper 7.163 6.302 13.556 1.122 559 1.570 Journalpapper 7.144 5.605 12.522 945 229 698 Finpapper 9.458 8.037 16.842 1.106 661 1.245 Kartong och förpackningspapper 10.474 10.559 20.781 1.116 1.030 1.981 Specialpapper 1.973 1.827 3.643 84 81 145 Pappersgrossister 3.741 3.537 7.001 21 27 47 Finansrörelse - - - 101 312 327 Avyttrade enheter - 118 116 - 13 - 4 Jämförelsestörande - - - 149 - 197 - 343 poster Övrigt - 9.000 - 8.572 - 17.156 - 234 - 253 - 457 Totalt 45.845 42.578 87.434 5.644 3.576 7.926 KVARTALSUPPGIFTER MFIM I/97 II/97 III/97 IV/97 I/98 II/98 Nettoomsättning Kraft 506 334 322 489 454 327 Skog 2.282 2.159 1.999 2.397 2.405 2.256 Sågade trävaror 965 1.179 940 1.210 995 1.092 Massa 1.239 1.486 1.504 1.472 1.417 1.371 Tidningspapper 2.031 2.187 2.488 2.511 2.476 2.486 Journalpapper 1.639 2.113 2.312 2.450 2.392 2.557 Finpapper 2.705 2.675 2.809 3.263 3.453 3.099 Kartong och förpackningspapper 3.386 3.681 3.563 3.499 3.619 3.637 Specialpapper 582 641 617 637 676 691 Pappersgrossister 1.192 1.176 1.125 1.267 1.351 1.240 Finansrörelse - - - - - - Avyttrade enheter 58 21 - - - - Jämförelsestörande - - - - - - poster Övrigt - - - - - - 2.959 2.778 2.784 3.143 3.225 3.009 Totalt 13.626 14.872 14.896 16.052 16.013 15.746 Rörelseresultat Kraft 260 135 89 248 222 156 Skog 175 152 153 181 171 163 Sågade trävaror 63 118 73 49 - 14 15 Massa - 118 - 39 91 216 54 88 Tidningspapper 210 164 384 309 375 402 Journalpapper 36 117 162 160 366 289 Finpapper 229 213 140 265 439 327 Kartong och förpackningspapper 347 342 417 241 418 355 Specialpapper 24 30 18 27 42 16 Pappersgrossister 12 6 5 9 19 - 4 Finansrörelse 38 171 9 5 35 35 Avyttrade enheter 9 0 - 12 - - - Jämförelsestörande - - 132 - - 101 - 103 poster Övrigt - 58 - 111 - 128 - 14 - 95 - 66 Totalt 1.227 1.167 1.401 1.595 2.032 1.879 MSEK I/97 II/97 III/97 IV/97 I/98 II/98 Nettoomsättning Kraft 755 499 466 708 660 467 Skog 3.405 3.232 2.898 3.464 3.498 3.229 Sågade trävaror 1.440 1.762 1.363 1.751 1.447 1.566 Massa 1.849 2.222 2.190 2.124 2.061 1.964 Tidningspapper 3.030 3.272 3.625 3.629 3.601 3.562 Journalpapper 2.446 3.160 3.371 3.545 3.479 3.665 Finpapper 4.035 4.002 4.085 4.721 5.023 4.435 Kartong och förpackningspapper 5.052 5.508 5.178 5.044 5.264 5.210 Specialpapper 868 959 897 918 983 990 Pappersgrossister 1.779 1.759 1.634 1.830 1.965 1.776 Finansrörelse - - - - - - Avyttrade enheter 87 31 - 1 - 1 - - Jämförelsestörande - - - - - - poster Övrigt - - - - - - 4.416 4.157 4.043 4.541 4.691 4.309 Totalt 20.331 22.248 21.662 23.194 23.291 22.554 Rörelseresultat Kraft 388 203 126 360 323 222 Skog 261 228 222 262 249 234 Sågade trävaror 94 177 106 69 - 20 22 Massa - 176 - 59 137 318 79 126 Tidningspapper 313 246 563 447 545 577 Journalpapper 54 175 238 232 532 413 Finpapper 342 319 201 384 639 467 Kartong och förpackningspapper 518 512 608 344 608 508 Specialpapper 36 45 25 39 61 23 Pappersgrossister 18 9 7 13 28 - 7 Finansrörelse 57 255 11 5 51 50 Avyttrade enheter 13 0 - 18 - - - Jämförelsestörande - - 197 2 - 147 - 149 poster Övrigt - 87 - 166 - 187 - 18 - 139 - 95 Totalt 1.831 1.745 2.041 2.309 2.955 2.689 Leveranser, 1000 I/97 II/97 III/97 IV/97 I/98 II/98 ton Förpackningskarton 780 831 788 770 774 788 g Journalpapper 458 551 592 596 553 588 Tidningspapper 696 732 813 781 767 756 Finpapper 584 614 640 705 705 689 Specialpapper 85 91 92 93 95 97 Summa papper och 2.603 2.819 2.925 2.945 2.894 2.918 kartong Sågade trävaror, 587 685 509 739 622 688 3 1000 m Avsalumassa, 1000 542 620 558 534 567 525 ton 2 Wellpapp, milj m 78 88 88 89 86 90