Synergieffekterna i Stora Enso högre än tidigare beräknat

Report this content

SYNERGIEFFEKTERNA I STORA ENSO HÖGRE ÄN TIDIGARE BERÄKNAT Stora Enso har vidarebearbetat den bedömning som publicerades i juni avseende väntade synergieffekter från samgåendet, tidplanen för genomförandet av dessa samt kostnaderna för strukturförändringar. Enligt nya beräkningar, baserade på en mera djupgående analys inom divisionerna, kommer de årliga synergieffekterna att uppgå till 300 MEUR från år 2002, vilket överstiger tidigare antaganden med ca 40%. De mest betydande synergieffekterna uppstår främst genom effektiviseringar inom produktion, inköp och logistik samt försäljning och administration. Förbättringen jämfört med tidigare antaganden avser främst effektivisering av produktion och logistik. De största effekterna väntas inom produktområdena finpapper, förpackningskartong och massa. Under 1999 beräknas effekterna till drygt 50 MEUR, de väntas öka till ca 170 MEUR år 2000 och till omkring 240 MEUR år 2001. Nedskrivningar och avsättningar direkt hänförbara till samgåendet uppgår sammanlagt till ca 210 MEUR, varav 60 MEUR utgörs av nedskrivningar av anläggningstillgångar och 150 MEUR är relaterade till kostnader för omstrukturering, avgångsvederlag samt arvoden till rådgivare. Utöver nedskrivningar och avsättningar hänförbara till samgåendet har bolaget beslutat att i bokslutet för 1998 göra ytterligare avsättningar och nedskrivningar uppgående till 245 MEUR. Huvuddelen avser strukturförändringar som kommer att genomföras inom de närmaste åren. För detta ändamål kommer 45 MEUR att redovisas som avsättningar för strukturförändringar och 110 MEUR som nedskrivningar på maskiner och inventarier. Återstående 90 MEUR är extraordinära nedskrivningar av goodwill avseende anläggningar med svag lönsamhet. De planmässiga avskrivningarna kommer att minska med ca 10 MEUR per år till följd av anläggningsnedskrivningarna. Under 1999-2002 beräknas antalet anställda minska med ca 2.000. Som tidigare meddelats begränsar sig effekterna på bemanningen vid huvudkontor och divisionskontor samt försäljningsbolag till 400-500 personer. Resten av personalminskningen beror på rationaliseringar i andra delar av koncernen, varav många är en konsekvens av benchmarking och tillämpning av best practice i de sammanslagna bolagen. Sammanfattning Före skatt kommer de totala avsättningarna att uppgå till 455 MEUR och efter skatt till 370 MEUR. Den kassamässiga effekten av avsättningarna uppgår till ca 185 MEUR och löper över kommande tvåårsperiod. Till följd av avsättningarna ökar koncernens skuldsättningsgrad till ca 1,13 ggr jämfört med 1,05 ggr per 30 september 1998. Koncernens målsättning är en skuldsättningsgrad understigande 1,0 ggr. Synergieffekterna kommer att förbättra Stora Ensos rörelseresultat med ca 300 MEUR från år 2002. STORA ENSO OYJ För ytterligare information, v g kontakta: Jukka Härmälä, CEO, tel +358 2046 21404 Björn Hägglund, Deputy CEO, tel 070 528 27 85 Esko Mäkeläinen, Senior Executive Vice President, Accounting and Legal, tel +358 2046 21450 Ingvar Petersson, Senior Executive Vice President, Finance and IT, tel 070 595 76 05 Kari Vainio, Executive Vice President, Communications and Investor Relations, tel +358 2046 21393, +358 40 500 1063 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/01/27/19990127BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/01/27/19990127BIT00020/bit0002.pdf