Adlibris breddar sitt sortiment – med hjälp av e-handelslösningen STORM från enferno

Nätbokhandeln Adlibris lanserar idag ett utökat sortiment inom helt nya kategorier, både på den svenska, norska och finska sajten. För att göra det möjligt har Adlibris valt den molnbaserade e-handelslösningen STORM från enferno.

Adlibris är en av pionjärerna inom den svenska e-handeln. De insåg tidigt potentialen i näthandel och har fram till nu haft fullt fokus på försäljning av böcker. Nu är man redo för nästa steg.

– Vi vill ge våra kunder möjlighet att komplettera sina bokköp med andra produkter. Vid köp av en bok om stickning ska man även kunna köpa garn. På så sätt behåller vi kunden hos oss. Till en början så planerar vi att sälja pyssel, leksaker och kontorsvaror. Inom kort kommer även andra segment finnas tillgängliga, såsom kök och dekoration, säger Oskar Gunnarsson, CIO på Adlibris.

När Adlibris breddar sitt sortiment så ställer det nya krav på e-handelsplattformen. Lösningen blev STORM från enferno, en plattform som passar utmärkt för hantering av stora sortiment.

Oskar Gunnarsson fortsätter:
– Vi letade efter ett system som kunde komplettera vårt befintliga affärssystem med framförallt produkthantering. Vår bedömning var att STORM är det system på marknaden som låg närmast det sätt vi jobbat historiskt. STORM erbjöd också den bästa matchningen när det gäller den systemmässiga synen på e-handel och kombinerade detta med ett gediget e-handelskunnande inom bolaget.

– Stora sortiment blir allt viktigare för många e-handelsaktörer och STORM hanterar effektivt produktinformation, priser och lagersaldon från interna system och externa leverantörer. STORM är också ett bra val för e-handlare som finns på flera marknader vilket Adlibris gör, säger Michael Hallberg, Senior Partner på enferno.

Adlibris är internetbokhandeln för bokälskare. Varje dag levererar Adlibris 20 000 böcker till bokälskare i Sverige, Norge och Finland. Adlibris grundades 1997 och är idag Nordens ledande internetbokhandel med en omsättning på 1,2 miljarder.