Svenska Färghusgruppen startar e-handel

Svenska Färghusgruppen, en centralorganisation för 17 färghandlare, kompletterar den traditionella affären med en digital affär.  Med sin e-handelssatsning vill Svenska Färghusgruppen nå ut till en bredare marknad och öka försäljningen mot privatpersoner. Den nya e-handeln ger färghandlarna möjlighet att stärka sina lokala varumärken samt försäljning.

Management- och IT-konsultföretaget Claremont har tillsammans med Storm Commerce och Svenska Färghusgruppen tagit fram en strategi för e-handeln och har nu även fått uppdraget att bygga de nya webbplatserna. Svenska Färghusgruppen vill skapa en lika bra kundupplevelse på nätet som i de fysiska butikerna. Användarvänlighet och möjlighet att låta besökarna ta del av både inspiration och pedagogiska guider är viktiga stöd i köpprocessen.

”Vi är väldigt glada över att Svenska Färghusgruppen valt oss som partner i sin e-handelssatsning. För oss är det här ett extremt spännande projekt där vi får ta ansvar för hela resan, från förstudie och strategi till färdiga webbplatser ”, säger Martin Smolka, Projektledare Claremont.

”Som ett led i vår satsning på e-handelsområdet är det viktigt att vi jobbar tillsammans med de ledande aktörerna inom området och där känns det som att vi hittat en stark partner i Storm Commerce”, säger Anders Söderman, Affärsområdeschef Marketing & Commerce Claremont.

Svenska Färghusgruppens e-handelslösningen bygger på Storm Commerce plattform, ett kompetent och molnbaserat e-handelssystem som hanterar stora transaktionsvolymer och breda/djupa produktsortiment. Plattformen är en sk headlessplattform som kopplas till CMS:et Umbraco, i enlighet med Svenska Färghusgruppens krav på både redaktionellt innehåll och köpupplevelse.

”Vi är väldigt glada att hälsa Svenska Färghusgruppen välkomna som ny kund och Claremont som ny Solution Partner till Storm Commerce. Claremont är ett expansivt bolag som har bred kompetens inom såväl e-handel som PIM och affärssystem, vilket gör dem väl lämpade som partners till oss”, säger Michael Hallberg, CCO Storm Commerce.

Kontaktpersoner

Michael Hallberg, CCO Storm Commerce: 070-547 56 97 eller michael.hallberg@storm.io

Anders Söderman, Affärsområdeschef Marketing & Commerce Claremont: 070-003 96 60 eller anders.soderman@claremont.se

Martin Smolka, Projektledare Claremont: 070-968 98 16 eller martin.smolka@claremont.se

Om Claremont
Claremont hjälper kunderna i den digitala verkligheten och genom högkvalitativa Management- och IT-konsulttjänster förverkligar de deras potential. Claremont stöttar kunderna genom alla faser av deras förändringsresa; från digital strategi och analys, under genomförandet och givetvis i förvaltningen av lösningen. Claremont har blivit utsett till Superföretag av Veckans Affärer 2015 och till Gasellföretag 2015, 2014 och 2013. Läs mer: www.claremont.se

Läs mer om varför Adlibris, Autoexperten, Blåkläder och Mio har valt Storm Commerce www.storm.io

Citat

Vi är väldigt glada att hälsa Svenska Färghusgruppen välkomna som ny kund och Claremont som ny Solution Partner till Storm Commerce. Claremont är ett expansivt bolag som har bred kompetens inom såväl e-handel som PIM och affärssystem, vilket gör dem väl lämpade som partners till oss.
Michael Hallberg, CCO Storm Commerce
Som ett led i vår satsning på e-handelsområdet är det viktigt att vi jobbar tillsammans med de ledande aktörerna inom området och där känns det som att vi hittat en stark partner i Storm Commerce.
Anders Söderman, Affärsområdeschef Marketing & Commerce Claremont