Stormberg - Ett företag som gör skillnad

Report this content

Nu lanseras Norges mest sålda märke för friluftskläder i Sverige. Med kläder anpassade för nordiska förhållanden ska Stormberg ge sig in i en bransch med hård konkurrens. Nu pågår rekryteringen av personal. En fjärdedel av de anställda ska vara personer som hamnat utanför arbetsmarknaden.

Bra friluftskläder som alla ska ha råd med, ett pantsystem när det är dags för nytt, en anställningspolicy där var fjärde anställd är en person som av olika skäl haft svårt att komma in på arbetsmarknaden, 1 % av omsättningen till samhällsnyttiga och humanitära ändamål, vilket gjort att ca 14 miljoner kronor genom åren gått till bland annat SOS Barnbyar. Exemplen kan göras fler. När Steinar startade Stormberg var det många som tvivlade. Det är ju trevligt med humana värderingar, men nu pratar vi om att det ska drivas ett företag. 14 år senare har norrmän på tur gjort Stormberg till Norges mest sålda märke för friluftskläder.

– Att driva ett framgångsrikt företag ger en möjlighet att göra skillnad som alldeles för få utnyttjar. Jag vill inte vakna upp som 70-åring och se tillbaks på ett arbetsliv där jag bara gynnat mig själv och mitt företag. Det är en otrolig tillfredställelse att känna att vår verksamhet kommer människor till del också utanför företagets väggar, säger Steinar J. Olsen, grundare och VD för Stormberg.

Sedan starten 1998 har Stormberg sålt mer än 10 miljoner friluftskläder i Norge. Kläderna tillverkas på 30 fabriker i Kina som redovisas offentligt. Täta kontroller bidrar till att internationellt erkända mänskliga och fackliga rättigheter följs.

– Med våra volymer har vi möjlighet att påverka. Det är vårt ansvar att se till att de
7 000 anställda som jobbar på fabrikerna vi samarbetar med har goda arbetsvillkor. Istället för den minimilön som myndigheterna där har fastställt, ger vi dem en lön som de kan leva på och till och med kanske spara en del till att säkra ålderdomen, säger Steinar J. Olsen.

Stormberg öppnar idag den 25 oktober butik i Malmö. Dessutom lanseras en webbutik, www.stormberg.se

F
ör mer information, kontakta:
Line Skaane, Marknadschef Stormberg
Tel: +47 40 60 49 68