Delårsrapport Q2 2024

”Under det andra kvartalet uppgick nettoomsättningen till 9 243 MSEK (9 462). Justerad EBITA uppgick till 894 MSEK (922), med en justerad EBITA-marginal om 9,7 procent (9,7). Kassaflöde, organisk vinsttillväxt och lönsamhet är fortsatt högprioriterade områden. Under kvartalet återspeglades detta i en kassagenerering om 101 procent (LTM) och en bibehållen EBITA-marginal. För att kunna återgå till ett mer normaliserat läge där vi allokerar kapital för både organisk och förvärvad tillväxt, behöver vi först uppnå en bestående organisk vinsttillväxt samt en lägre skuldsättningsgrad”, säger Christer Hansson, vd för Storskogen.

Andra kvartalet (1 april - 30 juni 2024)

• Nettoomsättningen minskade med 2 procent till 9 243 MSEK (9 462).
  • Justerad EBITA minskade med 3 procent till 894 MSEK (922), motsvarande en justerad EBITA-marginal om 9,7 procent (9,7).
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade till -268 MSEK (605), vilket inkluderar jämförelsestörande poster om -958 MSEK (-101).
  • Kvartalets resultat minskade till -671 MSEK (115), vilket inkluderar jämförelsestörande poster om -995 MSEK (-152).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning uppgick till -0,43 SEK (0,04). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,16 SEK (0,13).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 855 MSEK (852).
  • En avyttring genomfördes med en årsomsättning de senaste tolv månaderna om 196 MSEK.
  • Rörelseresultatet (EBIT) inkluderar en resultateffekt om -976 MSEK, varav 866 MSEK icke-kassaflödespåverkande nedskrivningar, redovisade i samband med avyttringen av nio affärsenheter som slutfördes den 14 augusti.
  • Storskogen emitterade obligationer om 1 250 MSEK och återköpte obligationer för motsvarande belopp med förfall i 2025.

Perioden (1 januari - 30 juni 2024)

• Nettoomsättningen minskade med 6 procent till 17 600 MSEK (18 675). Den organiska omsättningstillväxten var -2 procent.
  • Justerad EBITA minskade med 12 procent till 1 597 MSEK (1 807), motsvarande en justerad EBITA-marginal om 9,1 procent (9,7). Den organiska EBITA-tillväxten var -12 procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) minskade till 210 MSEK (1 436), vilket inkluderar jämförelsestörande poster om -978 MSEK (52).
  • Periodens resultat minskade till -527 MSEK (630), vilket inkluderar jämförelsestörande poster om -1 038 MSEK (1).
  • Resultat per aktie före/efter utspädning uppgick till -0,36 SEK (0.32). Justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0.26 SEK (0,32).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 964 MSEK (1 318).
  • Tre tilläggsförvärv genomfördes med en sammanlagd årsomsättning om 7 MSEK.
  • En avyttring genomfördes med en årsomsättning om 196 MSEK.

Belopp inom parentes avser motsvarande period 2023.

Väsentliga händelser efter perioden

• Den 1 juli utsågs Christer Hansson till permanent vd och Åsa Murphy till permanent EVP Head of Business Area Trade.
  • Den 14 augusti slutfördes avyttringen av nio affärsenheter med en sammanlagd årsomsättning om 1 512 MSEK och en justerad EBITA på -110 MSEK.

Presentation av delårsrapporten

Christer Hansson, vd, och Lena Glader, CFO, presenterar kvartalsrapporten den 15 augusti 2024 kl. 09.00 (CEST).

Presentationen med efterföljande frågestund kommer att kunna följas digitalt via webbsändning och telefonkonferens.

Om du önskar delta via webbsändning, vänligen gå in på länken nedan:

Om du önskar delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig via länken nedan. Efter registreringen får du ett telefonnummer och konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Frågor kan även lämnas skriftligen till ir@storskogen.com.

Presentationsmaterial och webbsändning kommer att tillgängliggöras på Storskogens hemsida i efterhand och nås via följande länk: https://www.storskogen.com/sv/ir/rapporter-presentationer/

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Storskogen Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande av ovanstående kontaktperson den 15 augusti 2024 kl. 07.00 (CEST).