• Storskogen/

Storskogen emitterar framgångsrikt obligationer om 1,25 miljarder kronor för att finansiera det partiella återköpserbjudandet

2024-05-29 Regulatorisk information

Storskogen Group AB (publ) (”Storskogen”) emitterar framgångsrikt seniora icke-säkerställda obligationer om 1,25 miljarder kronor för att finansiera det partiella återköpserbjudandet avseende bolagets utestående obligationer om 3 miljarder kronor med förfall i december 2025 som Storskogen offentliggjorde den 27 maj 2024.

Storskogen har framgångsrikt emitterat seniora icke-säkerställda obligationer om 1,25 miljarder kronor under ett ramverk om 2 miljarder kronor. Obligationerna kommer löpa med en rörlig ränta om 3m Stibor + 375 baspunkter per år och förfalla i december 2027.

Likviddag för obligationsemissionen förväntas vara den 7 juni 2024 och emissionslikviden från obligationsemissionen kommer att användas för att finansiera det partiella återköpserbjudandet avseende bolagets utestående obligationer om 3 miljarder kronor med förfall i december 2025 som Storskogen offentligjorde den 27 maj 2024.

”Det fortsatta stödet från våra investerare glädjer mig, och möjliggör att vi proaktivt kan hantera vår skuldportfölj. Det säkerställer en stark finansiell grund och stabilitet medan vi fortsätter att fokusera på operationella förbättringar”, säger Christer Hansson, tillförordnad vd för Storskogen.

”Detta är ytterligare ett steg i vårt pågående arbete med att optimera vår balansräkning, vilket tillsammans med de refinansierade kreditfaciliteterna tidigare i år förbättrar förfalloprofilen för vår skuldportfölj. Det säkerställer att vi har den flexibilitet som krävs för att navigera framtida marknadsförhållanden på bästa sätt, vilket positionerar Storskogen för långsiktig finansiell stabilitet”, säger Lena Glader, CFO för Storskogen.

Storskogen avser att ansöka om upptagande till handel av obligationerna på Nasdaq Stockholms företagsobligationslista.

Danske Bank, Nordea och Swedbank har agerat så kallade global coordinators och Danske Bank, Nordea och Swedbank har tillsammans med DNB Markets och SEB agerat som joint bookrunners för transaktionen.

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Storskogen Group AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande av ovanstående kontaktperson den 29 maj 2024 klockan 18:45 CEST.