Storskogen förvärvar El & Nätverksmontage i Stockholm

Report this content

Storskogen har förvärvat samtliga aktier i El & Nätverksmontage i Stockholm AB (”ENAB”) via dotterbolaget Örnsbergs El, Tele & Data AB (”Örnsbergs”). ENAB är ett elinstallationsföretag som utför en bredd av elinstalltioner i Storstockholm. ENAB rapporterade en omsättning på cirka 18 MSEK och en EBITA på cirka 2 MSEK för räkenskapsåret som avslutades i april 2021.

ENAB sysselsätter 15 personer och har en lång erfarenhet och kunskap av alla typer av service och mindre entreprenader och utför elinstallationer såsom nätverk, värmekablar, takvärmeanläggningar, svagström samt AV-installationer. Bolaget grundades 1990 av Bernt Nordqvist och ägs idag till lika delar av Bernt och de två kollegorna Johan Norin och Magnus Svahn. De tre delägarna kommer fortsatt att vara verksamma i ENAB efter transaktionen och kommer att bli delägare i Örnsbergs El.

”Det ska bli väldigt spännande att efter alla år ta ett nytt steg framåt. Båda företagen har en lång erfarenhet i branschen men med olika inriktningar. Tillsammans får vi en otroligt bra bredd, erfarenhet och kompetens och jag är övertygad om att vi kan nå gemensamma framgångar framöver”, säger Bernt Nordqvist, grundare, vd och delägare på ENAB.

ENAB är ett tilläggsförvärv till Örnsbergs El, Tele & Data, som erbjuder installation och underhåll inom el och IT i Stockholm med omnejd. Örnsbergs vd Mikael Partin anser att förvärvet av ENAB passar väl in i företagets strategi att öka sitt tjänsteutbud.

Bernt, Johan och Magnus har gjort ett fantastiskt arbete med att driva ENAB med en entreprenöriell kultur med mycket engagerade medarbetare och en historik av nöjda kunder. Jag ser fram emot att få arbeta tillsammans med dem, där vi nu tillsammans börjar ett nytt och spännande kapitel med ENABs kunder och medarbetare”, säger Mikael Partin, vd för Örnsbergs.

Bolaget kommer att ingå i Storskogens affärsområde Tjänster inom vertikalen Installation.

För mer information, vänligen kontakta:

Michael Metzler, Pressansvarig
E-post: michael.metzler@storskogen.com

Om Storskogen

Storskogen förvärvar och utvecklar välskötta och lönsamma små- och medelstora företag inom affärsområdena Industri, Handel och Tjänster inom Norden, DACH och Storbritannien. Per den 30 september 2021 bestod Storskogen av 94 affärsenheter med sammanlagt cirka 7 000 anställda och en årsomsättning på över 19 miljarder kronor (som om vi hade ägt alla affärsenheter hela den senaste 12-månadersperioden).