Branschen entusiastisk över Apple Vision Pro – och priset är inget problem

Report this content

En undersökning bland branschfolk inom mjukvara och marknadsföring visar på stor entusiasm för Apples nya VR-headset. Lanseringen jämförs redan med iPhone och det finns ett stort intresse för att utveckla mjukvara och skapa innehåll till nya Apple Vision Pro. Inte ens prislappen avskräcker. Undersökningen visar samtidigt att Apple inte kommer att köra över Meta på VR-området: branschen ser fram emot riktig konkurrens mellan Metas headset Quest och Apple Vision Pro.

Apple är långt ifrån först in på marknaden för virtuell verklighet, men branschfolket tvekar inte att jämföra satsningen på den nya produkten med lanseringen av iPhone. Inte heller prislappen verkar bli ett bekymmer: nära hälften tvekar inte att betala 37 000 kronor för ett VR-headset från Apple.

Undersökningen om branschens syn på Apples VR/AR-planer har gjorts av Pollfish på uppdrag av Storyblok som är en ledande leverantör av headless CMS, verktyg som hjälper digitala utvecklare och marknadsförare att skapa effektfulla digitala upplevelser för alla plattformar.

Resultatet visar på en stor entusiasm inför Apple Vision Pro:

• 69 % ser detta som ett “iPhone-ögonblick” för förstärkt verklighet (jämfört med 60 % i en undersökning före lanseringen), och 58 % tror att det blir nästa stora digitala plattform
  • 92 % är mycket intresserade eller något intresserade av att skapa innehåll för Apple Vision Pro (jämfört med 80 % i en undersökning gjord just före lanseringen).
  • 23 % menar att Apple Vision Pro börjar bli en viktig produkt för sina kunder under nästa år. 43 % uppskattar att det sker inom två år.
  • 46 % säger sig definitivt vara villiga att betala 3 499 USD (37 000 kr) för Apple Vision Pro. 45 % säger kanske.
  • Bara en procent uppger att de är helt ointresserade av Apple Vision Pro (jämfört med 7 % i en undersökning före lanseringen).

– De synpunkter som vi har samlat in både före och efter presentationen på utvecklarkonferensen visar att Apple har gjort ett bra jobb med att lansera Apple Vision Pro mot företag. I efterhand är det ännu fler som jämför lanseringen med iPhone och det är också fler som är villiga att betala det höga priset för enheten och skapa innehåll för den, även om de flesta tror att det tar två år innan Vision Pro blir viktig för deras kunder, säger Dominik Angerer, medgrundare och VD för Storyblok.

Dominik Angerer menar att Apple och Meta nu blir verkliga konkurrenter på VR-marknaden:

– Somliga hävdar att Metas Quest-headset är helt rökt efter presentationen av Apple Vision Pro, men det ser vi som en förhastad slutsats. Majoriteten av de beslutsfattare som vi frågat ser Quest som en stark konkurrent till Apple.

Presskontakt Sverige:
Fredrik Pallin, fredrik@digitalpr.dk, 0708-114 115