Storyfire gör världen tillgänglig på 3 minuter

Report this content

I dag är det premiär för Great Big Story Nordics. Det handlar om en guldgruva av inspirerande minidokumentärer som har sin grund i ett samarbete mellan CNN-stödda bolaget Great Big Story och Stockholmsbaserade Storyfire .

Jan Scherman, Senior AdvisorTobias Bringholm, CEO

Filmerna finns nu tillgängliga på www.greatbigstory.se samt i sociala medier. Filmerna kommer även distribueras på expressen.se, med start i dag klockan 8.30.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna dela denna skatt med tittare i hela Norden. Great Big Story har blivit en global succé som på mindre än två år fått mer än 10 miljoner följare. Det är ett bevis för att vi människor av naturen är nyfikna och vill veta mer, säger Tobias Bringholm, vd på Storyfire.

– Att berättelserna som filmerna förmedlar fick sådant fint mottagande hos den nordiska publiken gjorde att vi visste att det var just i Norden vi skulle starta vår vidare närvaro i Europa. Tack vare Storyfire och vår nya Londonbaserade byrå har vi de resurser som krävs för att hitta nya regionala historier att berätta, säger Uyen Tieu, General Manager, Great Big Story.

– Alla människor och platser har en historia, något att berätta. Det finns också en stark efterfrågan på att se film, 82 procent av alla internetanvändare tittar på Youtube och i åldersgruppen 12-15 år är det 99 procent. Det säger mycket. Det korta lättillgängliga dokumentärformatet är framtiden, säger Jan Scherman, Senior Advisor/ Journalist på Storyfire.

Storyfires produktion av högkvalitativa dokumentärer i kortformat är redan igång. Det handlar både om redaktionellt och sponsrat innehåll. Redan i dag når Great Big Story 3 miljoner tittare i Norden. Först ut att som varumärke samarbeta med Great Big Story Nordics är Umeå kommun och en film om en lokal entreprenör.

– Vi är på ständig jakt efter nya berättelser, nya personligheter och deras olika historier. Så jag vill verkligen uppmana alla att komma med idéer och förslag på intressanta uppslag för våra  dokumentärer. Vi är drygt 26 miljoner invånare i Norden och det finns minst lika många berättelser, säger Jan Scherman.

För mer information och intervjuer vänligen kontakta:

Jan Scherman, Senior Advisor & Journalist Storyfire
Tel: +46 70 910 27 10, e-post: jan@scherman.tv