Bokstäver i huvudrollen för Storytels nya visuella identitet

Storytels nya visuella identitet är resultatet av en djupgående analys av Storytels kärnvärden och vision, och sprunget ur behovet av att kommunicera globalt på många olika marknader i flera olika världsdelar. Bakom den nya profilen ligger B-Reel som borrat djupt i företagskulturen för att komma ända ner till fundamentet för Storytels själva existens – berättelserna.

En mer kreativ och empatisk värld där fantastiska berättelser är tillgängliga och kan avnjutas av alla, överallt och alltid. Storytels vision var central i det omfattande och djupgående arbete som B-Reel och Storytel lade ner på att skapa företagets nya visuella identitet. Det var även den starka, passionerade och genuina företagskulturen.

”Arbetet med vår nya identitet bygger på ett stort antal intervjuer av anställda på Storytel. Gemensamt för alla var kärleken till berättelserna, det är verkligen stories i centrum här hela dagarna, och glädjen i att kunna erbjuda en kvalitativ lyssnarupplevelse. Detta har vi tagit fasta på både genom att utgå från berättelsernas minsta beståndsdel bokstäverna, och ge dem fritt spelrum i en värld präglad av varma färger och mycket rörelse”, säger Cecilia Kroon, global marknadschef på Storytel.

Storytels signifikanta orange färg har fått sällskap av en ny palett, nya typsnitt och ett nytt bildspråk. Den nya helheten skiljer sig både från Storytels tidigare uttryck och bland konkurrenter.

Vi har försökt visualisera Storytels positiva energi på ett sätt som vi hoppas är både iögonfallande och särskiljande. Berättelser kan locka till skratt, de kan få håren att resa sig på våra armar och de kan, bokstavligt talat, förändra våra liv. Det har varit otroligt inspirerande att jobba med och vi är väldigt stolta över resultatet”, säger Alexander Gårdenberg, design director på B-Reel.

Den nya identiteten kommer att börja rullas ut redan nu i maj och kommer bland annat att synas i Storytels app, reklam och egna kanaler.

Klicka här för att ladda ner en zipfil med exempel!

Tiina Nevala, PR-ansvarig Storytel

Tel 070 241 8301

E-post: tiina.nevala@storytel.com

Storytel är norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker, med mer än 200 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytel erbjuder både en digital distributionslösning och förlagsverksamhet. Streamingverksamheten är en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo. Förlagsverksamheten består av Norstedts, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People´s Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms och Norstedts kartor. Ztory - en streamingtjänst för tidningar och magasin, blev en del av Storytel i januari 2019. Storytel finns idag på 16 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.

Läs mer om oss på Storytel.se eller besök oss på FacebookInstagram eller Twitter.