Delårsrapport januari - mars 2017 Storytel AB (publ)

Klicka här för att se intervju med VD Jonas Tellander, där han kommenterar kv1 2017

Höjdpunkter under det gångna kvartalet (jmf. kv1 2016)

• Ökat abonnentstocken från 360 200 till 381 200 abonnenter (268 300)

• Ökat Streaming-intäkterna från 147,4 Mkr till 155,7 Mkr (99,7 Mkr)

• Ökat andelen internationella Streaming-intäkter från 37,9% till 38,2% (29,9%)

• Kommunicerat förberedelse för lansering i Ryssland, Spanien, Indien och UAE

• Förvärvat Kontentan Förlag AB och danska bokförlaget People’s Press

Nyckeltal för affärsområdet Streaming (inkl. Mofibo för samtliga kvartal) och Print Publishing

Valuta: tusen SEK kv1 2016 kv2 2016 kv3 2016 kv4 2016 kv1 2017 kv2 2017

Intäkter 90 106 105 137 112 689 154 099 89 201
Täckningsbidrag***** 33 106 42 722 41 576 64 038 33 246
Täckningsgrad 36,7% 40,6% 36,9% 41,6% 37,3%

* Prognosen är en uppskattning baserad på den information vi har tillgänglig vid rapporttidpunkten

** Täckningsbidrag definieras som Streamingintäkter minus innehålls- och marknadsföringskostnader

*** I tabellen ingår Storytel Norge till 100%. I koncernredovisningen tillämpas klyvningsmetoden

**** I Sverige Publishing ingår Norstedts Förlagsgrupp för samtliga kvartal. I koncernredovisningen ingår de från förvärvstidpunkten..

Koncernintern försäljning är eliminerad. Barnens bokklubb ingår ej i tabellen.

***** Täckningsbidrag definieras som intäkter minus KSV, distributionskostnader, försäljnings- och marknadsföringskostnader

VD har ordet

Under årets första kvartal såg vi en ökning av såväl abonnentstock som streamingintäkter där Sverige i absoluta tal växte ungefär lika mycket som övriga marknader tillsammans. Mest imponerade Holland, vars abonnentstock har vuxit med över 300% under de gångna fyra kvartalen. I Danmark har vi planenligt avslutat Mofibos inledande promotion-samarbeten med mobiloperatörer och ser nu en stark tillväxt i vår abonnentstock. Även Storytel-tjänsten växer i Danmark enligt plan.

I Sverige ligger täckningsbidraget stadigt kring 30% vilket vi bedömer är en hållbar nivå på en mogen marknad såsom Sverige. I Norge och Danmark ligger marknadsföringskostnaderna på en nivå om ca 20-25% av omsättningen. Om några år kommer de sjunka till Sveriges nivåer på ca 10%. Investeringar i marknadsföring och innehåll på våra befintliga och nya utländska marknader påverkar täckningsbidraget i utlandet negativt och är i enlighet med plan där fokus ligger på utlandsexpansion. Lönekostnader inom affärsområdet Streaming ligger på ungefär samma nivå kv1 2017 jmf med kv1 2016 relativt omsättning, drygt 10%.

Den 2 mars kommunicerade vi förvärvet av danska förlaget People's Press vilket ytterligare stärker vår närvaro på den danska marknaden. Tillträdet skedde den 4e april. Integrationen med Norstedts Förlagsgrupp går enligt plan där hela teamet gör ett fantastiskt jobb.

Den 21 mars samlade vi alla våra 200 anställda för en heldag i Stockholm. Intrycket från dagen är att vi gemensamt la ytterligare några pusselbitar i arbetet att befästa och förstärka den kultur av ständig utveckling som kännetecknar bolaget. Vi har idag medarbetare som talar tolv olika språk som sitt förstaspråk.

Den 24 mars kommunicerade vi vår etablering på fyra nya marknader, Ryssland, Indien, Spanien och Förenade Arabemiraten, där vi har lokala team på plats. I maj släppte vi Storytel-tjänsten på den ryska marknaden och har som ambition att släppa tjänsten i något eller några ytterligare länder under andra halvåret.

Vi är nu i starten av en ljudrevolution som vi bedömer kommer accelerera globalt under det närmaste årtiondet. Vår målsättning är då att vara den aktör som är bäst positionerad att tillgodose människors ökande intresse för att lyssna på berättelser oavsett språk och plats.

Därför jobbas det febrilt bakom kulisserna för att förbereda oss tekniskt, innehållsmässigt och organisatoriskt för lansering av Storytel på ett större antal marknader de närmaste åren.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter

Under kv2 2017 räknar vi med högre tillväxt, vilket återspeglas i vår prognos. Från kv2 2017 och framåt förväntar vi oss att våra internationella marknader står för merparten av tillväxten för att mot slutet av året stå för knappt hälften av abonnentstock och streamingintäkter.

Streaming-intäkter från abonnemang (Mkr)

Intäkterna för Streaming i kv1 2017 var 155,7 Mkr, att jämföra med 99,7 Mkr i kv1 2016. Den svenska verksamheten står för 96,2 Mkr av intäkterna i kv1 2017 och de utländska verksamheterna står för 59,5 Mkr av intäkterna (38,2% av totalen). För ett år sedan, i kv1 2016, var intäkterna 69,8 Mkr i Sverige och 29,8 Mkr i utlandet (29,9% av totalen).

Finansiell information

Koncernen och moderbolaget tillämpar årsredovisningslagen och BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3).

Det legala moderbolaget är Storytel AB (publ). Storytel A.S (Norge) ägs till 50% av Cappelen Damm och redovisas i koncernredovisningen enligt klyvningsmetoden. Helägda dotterbolag ingår i koncernredovisningen fr.o.m registreringsdatum eller förvärvsdatum.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Intäkter och resultat för perioden (jmf kv1 2016)

Nettoomsättningen uppgick i koncernen för kv1 2017 till 231 129 (99 024) Tkr. Inom affärsområdet Streaming står Sverige för ca 61,8% och utlandet för ca 38,2%. Storytel A.S i Norge ägs till 50% tillsammans med Cappelen Damm och redovisas i koncernen i enlighet med klyvningsmetoden. I tabellen på s.2 inkluderas samtliga abonnenter och intäkter i Norge och ingår i utlandet Streaming varför redovisade intäkter i tabellen på s.2 är högre än i koncernredovisningen, för att ge en rättvisande bild av intäkter per abonnent.

Handelsvaror uppgick i koncernen för kv1 2017 till 133 979 (59 060) Tkr. I handelsvaror ingår kostnader för produktion av ljudböcker, kostnad såld vara för fysiska böcker, lager- och distributionskostnader samt royaltykostnader.

Övriga externa kostnader uppgick i koncernen för kv1 2017 till 55 727 (19 735) Tkr. De större kostnadsposterna under övriga externa kostnader utgörs av marknadsföringskostnader, lokalkostnader, IT-kostnader samt konsultkostnader.

Personalkostnader uppgick i koncernen för kv1 2017 till 43 148 (13 311) Tkr. Förlagsverksamheten är något mer personalintensiv än Streamingverksamheten vilket förklarar den relativa ökningen mot kv1 2016, då Norstedts Förlagsgrupp inte ingick i koncernen.

Resultat före avskrivningar uppgick i koncernen för kv1 2017 till -2 046 (7 209) Tkr.

Avskrivningar består främst av avskrivningar på goodwill och andra identifierade övervärden som identifierats i samband med de förvärv som genomförts. De största tillgångsposterna är hänförliga till förvärven av Norstedts och Mofibo. Avskrivningar hänförliga till de två posterna uppgår till ca 8Mkr per kvartal. Övriga avskrivningar avser främst avskrivning på inköpta och utvecklade system.

Finansnetto består både av ränteintäkter- och räntekostnader samt realiserade och orealiserade kursdifferenser. Räntekostnader på banklån uppgår till ca 2Mkr.

Under perioden har Norstedts Förlagsgrupp avyttrat sina minoritetsandelar i Månadens Bok/MånPocket samt Elib/Axiell Media AB. Försäljningarna har inneburit en positiv engångseffekt på ca 3,8Mkr.

Resultat per aktie, efter skatt, uppgick i kv1 2017 till -0,24kr beräknat som periodens resultat efter skatt delat med genomsnittligt antal aktier under perioden.

Koncernen - Finansiell ställning och kassaflöde per 31 mars 2017 (jmf 31 dec 2016)

Koncernen hade vid periodens slut 124 685 (129 561) Tkr tillgängligt i likvida medel. Soliditeten uppgick till 23,7% (23,8%).  Eget kapital uppgick till 160 364 (172 472) Tkr. Långfristiga skulder till kreditinstitut uppgick till 150 132 (155 161) Tkr. Lånen har börjat amorteras under kv1 2017 och den del som kommer amorteras under kommande 12 månader ligger som kortfristig skuld och uppgår till ca 41 Mkr.

Antal aktier och Aktiekapital (per 31 mars 2017)
Antalet registrerade utestående aktier vid periodens slut var 47 847 183. Dessa var fördelade på 635 st A-aktier och 47 846 548 st B-aktier. Aktiekapitalet uppgick till 23 923 591,5 kr per 31 mars 2017.

Händelser efter periodens slut

Den 4 april 2017 tillträdde Storytel AB (publ) förvärvet av People’s Press A/S. Förvärvet kommer ingå i koncernredovisningen fr.o.m. 1 april 2017. Efter tillträdet genomfördes en emission om 662 857 aktier av serie B, efter beslut från extra bolagsstämma som hölls den 20 mars 2017. Emissionen innebar en utspädning om cirka 1,37 procent baserat på antalet utestående aktier och röster i bolaget vid dagen för stämman.

Den 12 maj 2017 höll Storytel AB (publ) årsstämma. Samtliga styrelseledamöter samt revisor omvaldes. Vidare beslutades om bemyndigande för styrelsen att intill nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen besluta om nyemission av aktier eller emission av teckningsoptioner och/eller konvertibler. Bemyndigandet får utnyttjas för utspädning om maximalt tio procent av bolagets aktiekapital.

Kommande rapportdatum

Delårsrapport januari - juni 2017 kommer att avges 15 augusti 2017.

Stockholm den 15 maj 2017

För ytterligare information kontakta:

Jonas Tellander, VD, 070-261 61 36

Sofie Zettergren, CFO, 070-509 98 08