Idag lanseras Storytel i Thailand

Storytel, en av världens ledande streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, går idag live i Thailand. Lanseringen stärker Storytels närvaro i Asia Pacific-regionen, där företaget sedan tidigare bedriver verksamhet i Indien, Singapore och Sydkorea.

Storytel har sedan 2019 en produktionsverksamhet för ljudböcker i Thailand. Genom att lansera en lokal app öppnar Storytel därmed upp för distribution av ljudböcker och e-böcker på thailändska för en befolkning på närmare 70 miljoner människor.

– Genom vår lansering i Thailand fortsätter vi att utöka vår närvaro i Asien och Stillahavsområdet och befäster vår position som den främsta glokala aktören i den här dynamiska regionen genom att göra ett stort antal lokala berättelser på thailändska – och även engelska – tillgängliga på marknaden, säger Elin Torstensson, som är Storytels regionchef för Asia Pacific. Det känns väldigt roligt att vi nu är live och kan göra våra berättelser tillgängliga både som ljud- och e-böcker för de thailändska användarna.

Storytel har funnits i Asien och Stillahavsområdet sedan 2017 då bolaget lanserade tjänsten i Indien. Under 2019 utökade Storytel verksamheten i Asia Pacific-regionen genom att expandera till Singapore och Sydkorea. Som ett led i lanseringen kommer Storytel bland annat att ha en monter på Winter Book Festival i Samyan MitrTown den 10–20 december. Det kommer att ge både kunder och aktörer i branschen möjlighet att själva upptäcka hela Storytels värld av ljud- och e-böcker. Den 27 januari nästa år kommer Storytel dessutom att presentera en rad välkända varumärkesambassadörer i samband med ett lanseringsevent.

– Det känns spännande att få bidra till att utveckla ljudboken i Thailand och ge thailändarna chansen att upptäcka potentialen i det här formatet, säger Pawarana Suwanjindar, landschef för Storytel i Thailand. Det finns goda skäl till att ljudboken har blivit en så stor global trend och jag är mycket optimistisk när vi nu öppnar dörren till en värld av underhållning, lärande, personlig utveckling, affärslitteratur och barnböcker i Thailand. Lanseringen innebär spännande möjligheter eftersom nästan hela Thailands befolkning är inbitna mobilanvändare och bland de mest digitaliserade i regionen.

Storytels thailändska kontor är beläget i Bangkok.

FNCA Sweden AB är företagets certifierade rådgivare. FNCA kan nås på info@fnca.se eller +46 8 528 00 399.

Dan Panas, Head of Communications, Storytel AB
Mobil 070-186 52 90

Mejl dan.panas@storytel.com

Tiina Nevala, PR-manager Storytel AB
Mobil 070-241 83 01
Mejl tiina.nevala@storytel.com

Storytel är en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och erbjuder lyssning och läsning av mer än 500 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytels streamingverksamhet verkar under varumärkena Storytel och Mofibo. Storytels förlagsverksamhet består av ljudboksförlaget StorySide, samt välkända nordiska förlag som Norstedts Förlagsgrupp, People´s Press och Gummerus. Storytel finns idag på över 20 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.