Kontentan blir Storytel Brief

I februari förvärvade Storytel Kontentan Förlag AB som startades av Thure Eneroth 1994. Nu tar man konceptet vidare med hjälp av ett bredare innehåll och en ny, tydligare grafisk profil. Samtidigt byter Kontentan namn till Storytel Brief.

”Vi vill lyfta Kontentans kvalitativa innehåll så att det sticker ut mer, blir synligare och därigenom tillgängligt för fler användare. Man kan säga att Storytel Brief visualiserar Kontentan, och ger det en skarpare identitet, samtidigt som ett namnbyte öppnar upp för en breddning av innehållet, även om kärnan i utgivningen fortfarande består av managementlitteratur i kortformat ”, säger Jonas Tellander, VD för Storytel.

Thure Eneroth, grundare och VD på Kontentan Förlag AB:

”Med Storytels resurser kan vi utveckla idén med sammanfattad litteratur och nå ännu fler människor som vill utveckla sin kompetens eller bara söker kunskap inom en rad olika områden. Namnbytet passar väl in i den strategin och ger en tydlig signal om att vi lämnar Kontentan 1.0 bakom oss och uppgraderar konceptet till 2.0 ”

Jonas Tellander, VD

jonas@storytel.com

Storytel-koncernen består av två delar, Streaming och Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Holland, Polen och Ryssland. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboksutgivning och Storytel Original som bedrivs i ljudboksförlagen Storyside (Sverige) och Rubinstein Audio (Holland). Inom affärsområdet Publishing finns bokförlagen Norstedts, Massolit, Kontentan, Telegram och danska People´s Press (Vuxen) och Rabén & Sjögren och B.Wahlströms (Barn & Ungdom) samt Norstedts Kartor.

"Storytel är norra Europas största streamingtjänst för ljudböcker och e-böcker, med mer än 300 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytel erbjuder både en digital distributionslösning och förlagsverksamhet. Streamingverksamheten är en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo. Förlagsverksamheten består av Norstedts, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People´s Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms och Norstedts kartor. Ztory - en streamingtjänst för tidningar och magasin, blev en del av Storytel i januari 2019. Storytel finns idag på 17 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm."