Storytel förvärvar rättigheter till Silfverbielke-serien

Storytel Group har förvärvat de exklusiva rättigheterna att fortsätta berättelserna i den svenska crime-serien om karaktären Silfverbielke av Dag Öhrlund och Dan Buthler. Nu planerar Storytel för nya produktioner, med release nästa år.

De två författarna Dag Öhrlund och Dan Buthler har tillsammans skrivit en lång serie thrillers om psykopaten Christopher Silfverbielke och polisen Jacob Colt. Deras deckare har blivit enormt framgångsrika – och tillhör de mest lyssnade svenska ljudböckerna i Storytels historia. De har redan blivit översatta till danska, norska, finska, tyska och holländska.

Förvärvet ger Storytel möjlighet att fortsätta serien med andra skribenter.

– Det här är en lycklig dag för alla Silfverbielke-fans. Vi är båda väldigt glada att vår antihjälte nu får nytt liv, och en internationell spridning, som inte hade varit möjlig utan Storytel, säger Dag Öhrlund och Dan Buthler i en kommentar till förvärvet.

Helena Gustafsson, Chief Content Strategy Officer på Storytel, ser fram emot de kommande produktionerna:

– Nordic Noir är en av de mest populära genrerna i vår tjänst, och suget efter den här typen av fängslande eskapism ökar ständigt, både i Norden och i resten av världen. Storytels fortsättning på Öhrlunds och Buthlers thrillers kommer att få det populära universumet runt Silfverbielke att växa, och göra det mer levande än någonsin. Jag är väldigt stolt över att tillkännage det här avtalet, säger Helena Gustafsson.

Skapandet av de nya historierna om Silfverbielke kommer att sätta igång inom kort.

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt 08-528 00 399.

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Boëthius, PR Manager, Storytel
Email: emma.boethius@storytel.com

Storytel är en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker och har fler än 700 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Streamingverksamheten inom Storytel Group sker under varumärkena Storytel, Mofibo och Audiobooks.com. Förlagsverksamheten sköts av Storytel Books, samt av ljudboksförlaget StorySide. Storytel Group finns på över 25 marknader. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige.