Storytel går live i Israel idag

Storytel, en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, går live i Israel idag. Lanseringen av den lokala Storytel-appen är nästa steg in på den växande israeliska ljudboksmarknaden och följer på Storytels förvärv av den pionjära lokala strömmade ljudbokstjänsten iCast Ltd i augusti 2020.

– Vi är väldigt glada att lansera Storytel i Israel, där iCast som första streamade ljudbokstjänst gjort ett stort pionjärarbete både med att etablera ljudboken på marknaden och med att bygga relationen till förlag, bibliotek och andra samarbetspartners, säger Ingrid Bojner, Chief Commercial Officer på Storytel.

– Jag är övertygad om att Storytels israeliska app och etablering på den tekniksmarta israeliska konsumentmarknaden med dess starka storytelling-tradition kommer att addera ytterligare en dimension till läsarnas och lyssnarnas vardag i Israel. Det blir ett nytt spännande kapitel för den strömmade ljudboken och för underhållningsbranschen i stort i Israel, säger Ingrid Bojner.

I och med lanseringen av Storytel i Israel vässas iCast-plattformen, som bland annat får tillgång till innehåll, skala och  tekniska resurser som skapar förutsättningar för att ta den israeliska ljudboksmarknaden till nästa nivå vad gäller användarupplevelse, innehållsutveckling, produktion och marknadsföring.
Israeliska konsumenter kan förvänta sig en kvalitetskatalog som omfattar både bestsellers, klassiker och samtida verk av namnkunniga författare som bland andra Meir Shalev, Yuval Noah Harari, Eshkol Nevo och A.B Yehoshua. Inledningsvis erbjuds titlar på bland annat hebreiska, ryska och engelska. Fler språk kommer att tillkomma löpande efter dagens lansering.

– När människor kom fram till mig på olika författarevent tidigare, brukade de berätta att de läst mina böcker, men på senare tid har allt fler sagt att de har lyssnat på böckerna. Jag tycker det är fantastiskt. Ljudboksinläsningarna innebär, förutom att fler kan ta del av mina böcker, att det skrivna ordet levandegörs och fylls med känslor, säger den kända israeliska författaren Eshkol Nevo.

– Streamade ljudböcker är redan ett etablerat fenomen på den israeliska marknaden och vi kan därför lägga allt fokus på att få fler att upptäcka fördelarna med att kunna lyssna på starka berättelser var som helst och när som helst. iCasts unika lokala expertkunskaper och Storytels genomgripande satsningar på innehåll, användarvänlig teknik och tillgänglighet till populära berättelser, blir en stark kombination i Storytels israeliska app. Jag ser fram emot att kunna erbjuda de israeliska konsumenterna en oslagbar lyssnarupplevelse, säger Moti Lippmann, landschef för Storytel Israel och grundare av iCast.

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt 08-528 00 399.

För ytterligare information:

Dan Panas, Head of Global Communications & PR, Storytel
E-post: dan.panas@storytel.com

Tiina Nevala, Global PR Manager Storytel
Tel +46 70 241 83 01
E-post: tiina.nevala@storytel.com

Storytel är en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och erbjuder lyssning och läsning av mer än 500 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytels streamingverksamhet verkar under varumärkena Storytel och Mofibo. Storytels förlagsverksamhet består av ljudboksförlaget StorySide, samt välkända nordiska förlag som Norstedts Förlagsgrupp, People´s och Gummerus. Storytel finns idag på över 20 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.