Storytel pausar sin ryska verksamhet tillsvidare

Storytel AB (publ) (”Storytel”) är djupt oroat över det pågående kriget i Ukraina och den humanitära kris som det orsakar. Storytel kommer därför att pausa sin verksamhet i Ryssland tillsvidare, inklusive ett stopp för all innehållsproduktion och förvärv av nytt innehåll i Ryssland.

Storytel känner stark solidaritet med det nödlidande ukrainska folket som är drabbat av krigets konsekvenser. Bland Storytels anställda runt om i världen är engagemanget för att hjälpa de drabbade djupt och vi samordnar för närvarande en rad hjälpinitiativ genom vår landsorganisation i Polen, som har en direkt gräns mot Ukraina och är direkt exponerad för stora flyktingströmmar.

Storytels vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av alla, var som helst och när som helst. För första gången sedan bolaget grundades pausar vi nu försäljning, marknadsföring, affärsutveckling, produktion och innehållsinvesteringar på en nyckelmarknad. Vi kan bara beklaga att detta påverkar det passionerade och bokälskande ryska folket.

Storytel kommer fortsätta att noggrant följa och löpande utvärdera utvecklingen.

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt 08-528 00 399.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Dan Panas, Head of Global Communications & PR
Email: dan.panas@storytel.com

Storytel är en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och erbjuder lyssning och läsning av mer än 700 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytels streamingverksamhet verkar under varumärkena Storytel och Mofibo. Storytels förlagsverksamhet består av ljudboksförlaget StorySide, samt välkända nordiska förlag som Norstedts Förlagsgrupp, Lind & Co, People´s och Gummerus. Storytel finns idag på över 25 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.