Storytel skickar in åtagande till Science Based Targets-initiativet

Storytel, en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, har skickat in ett åtagande till Science Based Targets-initiativet (SBTi). Storytel kommer därmed att sätta ambitiösa klimatmål i linje med Parisavtalet inom de nästa 24 månaderna, med ett långsiktigt mål att nå net zero utsläpp senast 2050.

I samband med Storytels Hållbarhetsrapport för 2021 meddelar bolaget att ett åtagande skickats in till Science Based Targets-initiativet. Storytel åtar sig att sätta ambitiösa klimatmål och en reduceringsplan för utsläpp i linje med Parisavtalet för att förhindra de värsta effekterna av den globala uppvärmningen. I Storytels hållbarhetsrapport för 2021 finns en full kartläggning av företagets utsläpp i enlighet med den internationella standarden GHG-protokollet. Åtagandet till SBTi innebär att Storytel förbinder sig att halvera sina utsläpp innan 2030 och nå net-zero utsläpp senast 2050.

– Storytel är idag stolta över att kunna berätta om vårt åtagande till Science Based Targets-initiativet vilket även speglar vår mission att bidra till en mer hållbar värld. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk plats, med en högre ambition att vara en stark förespråkare för läsning och välmående genom att tillgängliggöra berättelser, säger Ingrid Bojner, interim VD på Storytel.

Storytel blir därmed ett av över 2000 företag som åtagit sig eller satt mål i enlighet med Science Based Targets, ett partnerskap mellan CDP, FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF).

Under 2021 blev Storytel deltagare i världens största hållbarhetsinitiativ för företag, FN:s Global Compact. Storytel inrättade också förra året ett hållbarhetsutskott i styrelsen, som leder och övervakar hållbarhetsarbetet.

Sandra Olt
Global PR Manager ESG & People
Email: sandra.olt@storytel.com

Storytel är en av världens största streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker och har fler än 700 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Streamingverksamheten inom Storytel Group sker under varumärkena Storytel, Mofibo och Audiobooks.com. Förlagsverksamheten sköts av Storytel Books, samt av ljudboksförlaget StorySide. Storytel Group finns på över 25 marknader. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Sverige.