Storytels streamingintäkter och abonnenttillväxt i linje med prognos för Q1 2021

Storytel hade 1 540 600 betalande abonnenter i genomsnitt under första kvartalet 2021, vilket är en ökning med 98 600 kunder jämfört med det fjärde kvartalet 2020 och i linje med lämnad prognos på 1 542 000 betalande kunder. Den årliga abonnentökningen för det första kvartalet 2021 landade på 385 800 jämfört med första kvartalet 2020. Streamingintäkterna för det första kvartalet 2021 kom in på 517 MSEK, jämfört med 514 MSEK som prognostiserats.

Det genomsnittliga antalet betalande abonnenter i Norden under första kvartalet 2021 uppgick till 957 500, motsvarande 3 500 betalande abonnenter över prognos och en ökning på 171 700 jämfört med första kvartalet 2020. Streamingintäkterna i Norden kom in på 402 MSEK, vilket var 3 MSEK över prognos. ARPU kom in på 140 SEK, vilket var över prognosen 139 SEK.

Genomsnittligt antal betalande abonnenter i segmentet Non-Nordics växte med 58 procent jämfört med det första kvartalet 2020 och uppgick till 583 100 abonnenter, vilket var 214 100 fler betalande abonnenter jämfört med första kvartalet 2020 och en ökning med 67 100 abonnenter jämfört med med fjärde kvartalet 2020. Detta var lägre än den tidigare kommunicerade prognosen om 588 000 abonnenter för första kvartalet 2021. Streamingintäkterna utanför Norden ökade till 115 MSEK under det första kvartalet 2021, motsvarande en årlig intäktstillväxt på 45 procent och i linje med prognosen. Anledningen att antalet abonnenter understiger prognosen är främst hänförlig till en längre och pågående kundkampanj i Mexiko som beräknas konvertera under andra kvartalet 2021. ARPU för segmentet Non-Nordics uppgick till 66 SEK, vilket var något över prognosen för första kvartalet 2021.

– Storytels starka positiva intäktsutveckling med hög ARPU, och den fortsatta kundtillströmningen under kvartalet, förstärkte Storytels momentum på vår globala tillväxtresa. Detta accentuerades ytterligare genom flera strategiska nyckelinvesteringar under perioden. Storytel avslutade första kvartalet genom att bland annat förvärva en majoritetsandel i det framgångsrika svenska förlaget Lind & Co, lansera  tjänsten i Israel och introducera världens största sammanhållna ljudbibliotek på arabiska för konsumenter i MENA-regionen, säger Jonas Tellander, grundare och VD för Storytel.

Tabell 1: Nyckeltal för Streaming

Valuta: tusen SEK

Q1 2020 Q2 2020 Q3 2020 Q4 2020 Q1 2021 Q1 2021
Totalt Streaming Utfall Prognos1
Intäkter 429 251 459 115 490 234 503 449 517 075 514 000
Täckningsbidrag2, 92 611 100 493 113 663 107 074
Täckningsgrad  21,6% 21,9% 23,2% 21,3%
Betalande abonnenter3 1 154 800  1 257 000 1 360 300 1 442 000 1 540 600 1 542 000
ARPU4 (SEK/Månad) 124 122 120 116 112 111
Norden Streaming5
Intäkter 349 768 366 322 394 453 399 639 401 834 399 000
Täckningsbidrag2, 113 476 107 176 125 534 134 166
Täckningsgrad  32,4% 29,3% 31,8% 33,6%
Betalande abonnenter3 785 800 833 300 902 000 926 000 957 500 954 000
ARPU4 (SEK/Månad) 148 147 146 144 140 139
Övriga länder Streaming
Intäkter 79 484 92 793 95 781 103 810 115 240 115 000
Täckningsbidrag2, -20 866 -6 684 -11 872 -27 092
Täckningsgrad  -26,3% -7,2% -12,4% -26,1%
Betalande abonnenter3 369 000 423 700 458 300 516 000 583 100 588 000
ARPU4 (SEK/Månad) 72 73 70 67 66 65
_____________________________

1. Prognosen är en uppskattning baserad på den information vi har tillgänglig vid rapporttidpunkten.

2. Täckningsbidrag definieras som Streamingintäkter minus innehållskostnader (innehållskostnader för licensierat innehåll, externa produktioner och royalty till rättighetsinnehavare), transaktionskostnader och marknadsföringskostnader. Storytel Reader eller Ztory ingår ej.

3. Betalande abonnenter avser genomsnittligt antal betalande abonnenter under kvartalet. Kunder som enbart prenumererar på Ztory är inte inkluderade. För familjekonton, räknas varje standard (vuxen)-stream (ej s.k Kids Mode) som en betalande kund.

4. ARPU definieras som genomsnittlig intäkt per abonnent per månad.

5. I tabellen ingår Storytel Norge till 100%. I koncernredovisningen tillämpas klyvningsmetoden.

FNCA Sweden AB är bolagets certified adviser. FNCA kan nås på info@fnca.se samt 08-528 00 399.

Denna information utgör insiderinformation i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014 och är sådan information som Storytel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, vid tidpunkten angivet i detta pressmeddelande av Bolagets nyhetsdistributör Cision.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofie Zettergren, Chief Financial Officer, Storytel AB
Cell: +46 70 509 98 08

Dan Panas, Head of Global Communications & PR, Storytel AB
Cell: +46 70 186 52 90

Storytel är en av världens största abonnerade streamingtjänster för ljudböcker och e-böcker, och erbjuder lyssning och läsning av mer än 500 000 titlar i tjänsten globalt. Vår vision är att göra världen till en mer empatisk och kreativ plats, genom fantastiska berättelser som kan delas och uppskattas av vem som helst, var som helst och när som helst. Storytels streamingverksamhet verkar under varumärkena Storytel och Mofibo. Storytels förlagsverksamhet består av ljudboksförlaget StorySide, samt välkända nordiska förlag som Norstedts Förlagsgrupp, People´s Press och Gummerus. Storytel finns idag på över 20 marknader och har sitt huvudkontor i Stockholm.