Stöten i Sälen satsar för framtiden

- 3D bio i backen – för barnen
- Fläktsnökanoner – för bättre pister
- Schaktning – för energibesparingar
- 200 nyproducerade eller nyrenoverade boenden - för helhetsupplevelsen

Med investeringar på drygt 40 miljoner i förbättrade pister, flera snökanoner och nya attraktioner blir Stöten i Sälen en tuff utmanare i vinter. – Vi satsar på energibesparingar och kommer samtidigt att ha en ökad snöproduktion, säger vd Jens P. Stenseth.

Stöten i Sälen har de längsta backarna och högsta fallhöjderna i Sälenfjällen vilket lockar fler och fler erfarna skid– och snowboardåkare varje år. Blandningen av riktigt svår åkning och snälla backar gör också att Stöten har blivit det självklara valet för barnfamiljer.

För att bli en än mer attraktiv skidort för såväl skidentusiaster som barnfamiljer investeras nu över 40 miljoner i skidanläggningen inför säsongen.

- Vi har satsat både på sexiga och osexiga investeringar, det vill säga sådant som direkt ger ökat upplevd kundnytta och sådant som är mer dolt, säger vd Jens P. Stenseth.

När vintern snart drar igång kommer bland annat snöproduktionskapaciteten att ha förstärkts i Stöten. Investeringar har gjorts i ny matarvattenledning från ån, nya pumpar och nya fläktsnökanoner. Detta i kombination med en omfattande schaktning av ett flertal pister innebär att Stöten kommer kunna öppna fler pister tidigare. Utöver detta har flera transportsträckor och gröna nedfarter breddats och preparerats för att underlätta transport mellan skidtorgen.

- Det här är en del i vår ökade miljömedvetenhet. Med schaktningen minskar snöproduktionen med 70 000 kubikmeter. På så sätt förbrukar vi mindre el och vatten utan att det påverkar kvalitén i backen. Totalt sett med ny vattenledning, pumpar, kanoner och schaktning får vi en femprocentig energibesparing, säger Jens P. Stenseth.

Då bekvämlighet, valmöjlighet och enkelhet är förutsättningar för en lyckad skidsemester har många investeringar gjorts även på detta område.

- Vi har satsat och prioriterat utifrån kundens perspektiv. Vi har lyssnat på vad våra gäster har önskat tidigare säsonger, säger Jens P. Stenseth.

En av nyheterna är att huvudreceptionen har byggts om för att även ge plats åt skidskolebokningen och skipasskassan i samma lokal. På så sätt kan alla i familjen hålla samman och komma ut i backen snabbt och smidigt.

Ytterligare en nyhet är att huvudrestaurangen på Skidtorget genomgår en total omvandling med fokus på barnfamiljerna. Med en meny med mat för alla, utökade öppettider och en avspänd atmosfär blir restaurangen svår att motstå.

Vidare tredubblas kapaciteten på Jaktstugan vid Soltorget samtidigt som Vildmarkskåtan återuppstår som ett lunchalternativ i backen.

Nytt är också att Bistron integreras i Stöten Hotell och görs om till en blandad lounge och frukostmatsal för alla hotellgäster. I anslutning byggs också en 3D-biograf som inte minst kommer att locka alla Stötens yngre besökare. Samtidigt fräschas själva hotellets alla 43 rum upp och nya TV-apparater och ett nytt låssystem installeras.

Dessutom har ytterligare 20 moderna lägenheter byggts i Pistbyn, mer mitt i pist är det omöjligt att bo. Samtliga stugor i Fjällbyn har även byggts om, och så har de sista lägenheterna i Stöten Mitt renoverats.

Förutom raden investeringar fortsätter Skidshopen/-uthyrningen med samma kvalitetsprägel som tidigare men lägger till ytterligare en nivå på utrustning med skidor till priser mellan 10-18 000 kr.

Dessutom kommer aktivitetscentret Vattufjäll att förstärka sin närvaro med bad, bowling, spa och lättare förtäring.

- Vi accelererar den tidigare utvecklingen i Stöten och satsar för framtiden, säger Jens P. Stenseth.

Fakta Stöten i Sälen:

• Stöten startades 1976 och ingår idag i Adolfsen Group.
  • Årlig omsättning: 105 miljoner SEK
  • Antal anställda: Drygt 200 under vintersäsongen
  • Satsningar inför säsongen: 40 miljoner
  • Höjd över havet:853 meter
  • Högsta fallhöjd:370 meter
  • Total pistlängd: 36 km
  • Längsta pist: 2600 meter
  • Total liftlängd:16,8 km
  • Liftkapacitet: 18 400 pers. /timme
  • Antal liftar: 20 st. (varav 2 st stolliftar)
  • Antal nedfarter: 30 st.

För mer information kontakta:
Jens P. Stenseth, vd Stöten i Sälen AB: 070 - 592 26 78
Malin Thorsen, marknadschef Stöten i Sälen AB: 073 - 820 4084