Strand förvärvar Wide International AB

Report this content

Strand Interconnect AB har avtalat om att förvärva Stockholmsföretaget WIDE International AB. Med förvärvet växer Strand till 102 anställda och förstärker därmed sin leveranskapacitet. Förutom mer kapacitet tillförs också viktig kompetens inom portallösningar och projektledning. Förvärvet genomförs med en kombination av kontanter och aktier.

Strand Interconnect AB (publ) har träffat avtal om att förvärva WIDE International AB med 20 anställda i Stockholm och växer därmed från 82 till 102 anställda. Affären tillför Strand en kapacitetsökning i Stockholm och ett förstärkt kunnande inom affärskritiska tillämpningar baserade på teknologi från Microsoft och EPiServer. Förvärvet skall ses som ett naturligt steg i den strategi som Strand följer och som genomförs med en kombination av organisk tillväxt och förvärv.

WIDE International hade under 2006 en omsättning på 10,9 MSEK och ett rörelseresultat på 2,0 MSEK. Resultatet efter skatt blev 1,5 MSEK. WIDE har en stark balansräkning och kommer att ha ca 1,5 MSEK i kassan per den 31 maj 2007.

Köpeskillingen består av en fast del om 4,7 MSEK som betalas med 3,1 MSEK i kontanter och 1,6 MSEK i motsvarande antal aktier av serie B vilket motsvarar 2.000.000 aktier. Därmed kommer antalet aktier av serie B vara 43.288.211 efter förvärvet.

En tilläggsköpeskilling utgår som baseras på rörelseresultatet i WIDE under en period framöver.

- Förvärvet av WIDE innebär att vi utökar vår tekniska kompetens och leveranskapacitet. Dessutom kommer ledningen i WIDE, i form av Hans Niward och Mikael Eriksson, att vara ett positivt tillskott i Strand, säger Dan Tavares, VD på Strand.

- Att bli en del av Strand innebär för WIDE att vi än bättre kan ta större uppdrag hos nya kunder såväl som stödja befintliga kunder. Strand har välutvecklade portal- och styrkortserbjudanden som skapar nya möjligheter för våra kunder och anställda, säger Hans Niward, VD på WIDE.

Överlåtelsen kommer att äga rum den 31 maj 2007 och integrationen av Strand och WIDE beräknas vara klar under hösten.