Färre kvinnor till börsbolagens styrelser 2022

Report this content

Färre kvinnor utnämndes 2022 till icke-verkställande styrelseledamöter i Stockholmsbörsens största bolag. Förra året gick 39 procent av storbolagens nya styrelseposter till kvinnor. Det är en minskning från 2021 då andelen var 52 procent, visar en ny undersökning från Heidrick & Struggles.

Det globala rådgivningsbolaget inom chefsrekrytering och ledarskap, Heidrick & Struggles, undersöker varje år trender i styrelsesammansättningar för de största bolagen runtom i världen. Årets upplaga av undersökningen Board Monitor Europe, som lanseras idag, visar att andelen kvinnor av nytillsatta icke-verkställande styrelseledamöter i Sverige minskade drastiskt från 2021 till 2022. Under 2021 gick fler än hälften av de nya styrelseposterna till kvinnor, men 2022 var motsvarande andel endast 39 procent.

– Med 2022 års kraftiga nedgång minskade Sverige mest i Europa. Detta trots att storbolagen på Stockholmsbörsen endast har 37 procent kvinnor i styrelserna idag – och därmed en bit kvar till EU-målet om 40 procent 2026. Om Sverige fortsätter att tappa fart på det här sättet riskerar vi att inte nå målen, säger Patrik Hammar, Sverigechef för Heidrick & Struggles.

Undersökningen omfattar de 813 största börsnoterade bolagen i Europas 14 största ekonomier. I Sverige analyseras styrelserna för de 28 största bolagen på Stockholmsbörsen (OMX 30).

Går emot trenden i Europa
Nedgången av nytillsatta kvinnliga styrelseledamöter i Sverige skiljer sig från många övriga länder. I genomsnitt i Europa ökade istället tillsättningen av kvinnliga styrelseledamöter mellan 2021 och 2022 från 44 till 49 procent. En trend som, utöver Sverige, endast Polen, Spanien, Finland och Nederländerna gick emot.

– Det återstår naturligtvis att se om minskningen 2022 är ett tecken på en nedåtgående trend, eller endast en tillfällig svacka. Här har vi som rekryteringsrådgivare ett stort ansvar. Tillsammans med storbolagen ska vi fortsätta att verka för ökad mångfald, jämställdhet och inkludering i styrelserummen – i Sverige såväl som globalt, säger Sara Råsmar, konsult, Heidrick & Struggles Sverige.

Läs hela undersökningen här.

Heidrick & Struggles presskontakt
Susanna Östlund
+4676 800 1441

susanna@strandberghaage.se

Chiara Pierdomenico

cpierdomenico@heidrick.com

Om Heidrick & Struggles
Heidrick & Struggles (Nasdaq: HSII) är en ledande leverantör av rådgivning rörande globalt ledarskap och lösningar för talang on-demand, som tillgodoser världens främsta organisationer med talang på senior nivå och konsultbehov. I vår roll som betrodda ledarskapsrådgivare samarbetar vi med våra kunder för att utveckla framtida ledare och organisationer, och sammanför våra tjänster och erbjudanden inom chefsrekrytering, mångfald och inkluderande, ledarskapsbedömning och utveckling, organisations- och teamaccelerering, utformning av kulturer och oberoende lösningar för talang on-demand. Heidrick & Struggles banade väg för yrket chefsrekrytering för mer än 65 år sedan. Idag tillhandahåller företaget integrerade lösningar för talang- och humankapital för att hjälpa våra kunder att förändra världen, ett ledarskapsteam i taget.® www.heidrick.com

Om undersökningen
Board Monitor Europe 2023 är en del av Heidrick & Struggles mångåriga studier av styrelsesammansättningar runt om i världen. Dessa rapporter, som genomförs av Heidrick & Struggles CEO & Board Practice, undersöker och analyserar trender i utnämningar av icke-verkställande direktörer till styrelserna för de största börsnoterade företagen i Australien (ASX 200), Belgien (BEL 20), Brasilien (BOVESPA), Kanada (TSX) 60), Danmark (OMX Köpenhamn 25), Finland (OMX Helsinki 25), Frankrike (CAC 40), Tyskland (DAX och MDAX), Hongkong (Hang Seng), Irland (ISEQ), Italien (FTSE MIB), Kenya (Nairobi Securities Exchange Top 60), Mexiko (BMV IPC), Nederländerna (AEX), Nya Zeeland (NZX 10), Norge (OBX), Portugal (PSI 20), Saudiarabien (Tadawul), Singapore (STI 30), Syd Afrika (JSE Top 40), Spanien (IBEX 35), Sverige (OMX 30), Schweiz (SMI Expanded), Förenade Arabemiraten (ADX och DFM), Storbritannien (FTSE 350) och USA (Fortune 500). Informationen inhämtas från offentligt tillgängliga källor, BoardEx och Heidrick & Struggles’ egna databas.