Ny global undersökning: Allt fler CISO:s rapporterar direkt till vd

I år rapporterar 14 procent av världens informationssäkerhetschefer direkt till vd. Det är en markant ökning från förra året då andelen endast var 5 procent. Samtidigt saknar nästan hälften (47 procent) en intern, startklar efterträdare. Det visar en ny undersökning från Heidrick & Struggles.

Det globala rådgivningsbolaget inom chefsrekrytering och ledarskap, Heidrick & Struggles, undersöker varje år organisations- och ledarskapstrender bland informationssäkerhetschefer (CISO). Undersökningen, Global CISO Organization and Compensation Survey, är en av de mest omfattande globala CISO-undersökningarna.

Årets upplaga bygger på svar från 416 CISO:s världen över. Resultaten visar en markant ökning avseende direktrapportering till vd: från 5 procent 2023 till 14 procent 2024. Samtidigt minskade andelen som rapporterar till CIO/IT-chef – från 54 procent 2023 till 48 procent 2024.

Det växande behovet av skydd mot cybersäkerhetshot innebär en djupgående förändring i informationssäkerhetschefens roll. Att fler nu rapporterar direkt till vd visar att den förändringen är här. Informations- och cybersäkerhetsrelaterade frågor kommer sannolikt att integreras mer och mer i kärnverksamheten framöver, säger Daniel Sjöström, ansvarig för Global Technology & Services på Heidrick & Struggles Sverige.

Undersökningen visar även att:

• Hela 73 procent av respondenterna uppger att deras arbete är direkt involverat i företagets affärsstrategi.

• Ransomware-attacker ses som det största cybersäkerhetshotet, följt av geopolitiska hot från statliga aktörer och AI-relaterade hot.

• Hela 47 procent av tillfrågade CISO:s uppger att de inte har en intern efterträdare redo.

• 63 procent av CISO:s har varit i sina roller i tre år eller mer, vilket är en ökning från förra året och pekar på en starkare stabilitet och prestation i denna nyckelroll.

• AI, maskininlärning och dataanalys ansågs som de viktigaste områdena för kompetensutveckling de kommande fem åren.

Läs hela undersökningen här

Heidrick & Struggles presskontakt
Susanna Östlund
+4676 800 1441

susanna@strandberghaage.se

Chiara Pierdomenico

cpierdomenico@heidrick.com

Om Heidrick & Struggles
Heidrick & Struggles (Nasdaq: HSII) är en ledande leverantör av rådgivning rörande globalt ledarskap och lösningar för talang on-demand, som tillgodoser världens främsta organisationer med talang på senior nivå och konsultbehov. I vår roll som betrodda ledarskapsrådgivare samarbetar vi med våra kunder för att utveckla framtida ledare och organisationer, och sammanför våra tjänster och erbjudanden inom chefsrekrytering, mångfald och inkluderande, ledarskapsbedömning och utveckling, organisations- och teamaccelerering, utformning av kulturer och oberoende lösningar för talang on-demand. Heidrick & Struggles banade väg för yrket chefsrekrytering för mer än 65 år sedan. Idag tillhandahåller företaget integrerade lösningar för talang- och humankapital för att hjälpa våra kunder att förändra världen, ett ledarskapsteam i taget.® www.heidrick.com

Om undersökningen Global CISO Organization and Compensation Survey 2024
Global Chief Information Security Officer Organization and Compensation Survey 2024 är en del av Heidrick & Struggles kontinuerliga research om organisations-, ledarskaps- och lönetrender inom informationssäkerhet.
I detta års upplaga av undersökningen, genomförd sommaren 2024, inhämtades data från 416 respondenter runt om i världen. Majoriteten hade titeln Chief Information Security Officer, men undersökningen inkluderade även Chief Security Officers och andra seniora informationssäkerhetsexperter. Rapporten innehåller data från respondenter i USA, Europa, Asien-Stillahavsområdet och Mellanöstern.