Ny undersökning: kraven på finanschefer ökar

Rollen som CFO blir allt mer komplex och kräver bredare kompetens. Från att tidigare ha handlat om renodlad finanskunskap utgör CFO-rollen idag en övergripande ledarposition, med ansvar även för digitaliserings-, innovations och hållbarhetsfrågor. Det visar en ny undersökning från det globala rådgivningsbolaget inom chefsrekrytering Heidrick & Struggles.

– Det syns tydligt, både i undersökningen och i våra rekryteringsuppdrag, att CFO-rollen transformeras i takt med omvärldens snabba förändring. Kunskap inom digitalisering och hållbarhet blir allt mer efterfrågat. Detta innebär i sin tur att fler och fler CFO:s rekryteras utifrån, från andra företag och till och med andra branscher. Sökfältet har helt enkelt breddats, säger Patrik Hammar, Sverigechef för Heidrick & Struggles.

I en ny undersökning har Heidrick & Struggles genomfört djupintervjuer med 42 nuvarande och före detta CFO:s runtom i Europa och Afrika. När de tillfrågades om framtidsutsikterna för CFO-rollen löd svaren att kunskapskraven sannolikt kommer fortsätta att öka.

För att underlätta för framtidens CFO:s har Heidrick & Struggles sammanfattat insikterna från djupintervjuerna i en guide: Pass it on: A guide from current CFOs to future CFOs.

Hela guiden finns tillgänglig här.

Utdrag ur guiden: tre tips för att lyckas som CFO

1. Bredda din erfarenhet: samla erfarenhet från olika ekonomifunktioner såsom controlling, likviditetsplanering och investerarrelationer – såväl som från andra områden.
  2. Förbered dig på snabb förändring: läget för verksamheten kan ändras snabbt, så var agil och redo att anpassa dig till nya omständigheter.
  3. Lär dig att ta beslut baserat på ofullständig information: håll dig informerad kring branschspecifika nyheter men även kring globala finansfrågor.

Heidrick & Struggles presskontakt
Susanna Östlund
+4676 800 1441

susanna@strandberghaage.se