Stort intresse för sommarseminarium om jungiansk psykologi i Vadstena

Den 27-30 juli ger C. G. Jungstiftelsen ett fyra dagars psykologiskt utforskande seminarium i Vadstena. Seminariet låter deltagarna fördjupa sig i drömtolkning och sambandet mellan jungiansk psykologi och religion. Tillsammans med flera experter inom jungiansk psykologi bjuder C. G. Jungstiftelsen på en resa genom det omedvetna.

Intresset för jungiansk psykologi har på senare tid upplevt en påtaglig boom, med en spridning som sträcker sig bortom den akademiska världen och når ut till samhället i stort. Carl Gustav Jungs inflytande och idéer har fått ökad uppmärksamhet, och diskussionerna kring dem frodas i tidningar och på sociala medier.

C. G. Jungstiftelsens slutsålda sommarseminarium, med titeln "Vägen in", är avsett att ge deltagarna en djupare förståelse för jungiansk psykologi och dess koppling till personlig utveckling och andlighet. Under fyra dagar kommer föreläsningar, vandringar, meditationer och workshops att guida dem genom det omedvetna och ge en djupare insikt i sig själva och deras omvärld.

Drömtolkning och andlighet som centrala delar i den mentala hälsan
Ett centralt tema som kommer att utforskas under seminariet är drömsymbolikens betydelse. Deltagarna kommer att få möjlighet att dyka ner i världen av symboler och tolkningar, och lära sig hur drömmar kan ge inblickar i vårt omedvetna. Genom att arbeta med drömmar kan vi upptäcka dolda mönster och betydelser som kan ge oss värdefull vägledning under vår livsresa.

En annan aspekt som kommer att utforskas under seminariet är relationen mellan jungiansk psykologi och religion. Seminariet kommer att erbjuda en plattform för att reflektera över den andliga dimensionen i vårt psyke och hur den kan påverka vår mentala och emotionella hälsa. Genom att integrera dessa två områden kan vi enligt jungiansk psykologi uppnå en ökad harmoni och balans i våra liv.

Under seminariet kommer deltagarna också att bland annat få utforska Jungs teorier om gränslandet mellan medvetande och materia, jämförelsen mellan buddhismens syn på psyket med Jungs psykologi och zen- och chakrameditation.

I en värld där vi alltmer inser vikten av att förstå oss själva på djupet och utforska vårt inre liv, ger jungiansk psykologi oss en kraftfull verktygslåda. Det handlar om en öppenhet inför andlighet utan religionens ramar och en väg till vårt inre liv som är öppen dygnet runt. Sommarseminariet blir en efterlängtad möjlighet att fördjupa sig i dessa ämnen, säger C. G. Jungstiftelsens ordförande Anna-Brita Krakenberger.

Mer om sommarseminariet hittar du här: Vägen in

Stefanie Malmhester
Presskontakt, StrandbergHaage

stefanie.malmhester@strandberghaage.se
+46-72 523 14 44

Om C. G. Jung Stiftelsen

C. G. Jung Stiftelsen är en organisation vars syfte är att främja och utforska arvet efter den inflytelserika psykologen Carl Gustav Jung. Stiftelsen strävar efter att sprida kunskap om Jungs teorier och metodik samt stödja forskning och utbildning inom psykologi och personlig utveckling.

Besök gärna C. G. Jung Stiftelsens webbplats för mer information.

Mer om sommarseminariet hittar du här: Vägen in