Offentliggörande av erbjudandehandling med anledning av Strategisk Holding Sverige AB:s bud på Affärsstrategerna AB (publ)

Report this content

Detta pressmeddelande får inte, direkt eller indirekt, distribueras till eller inom Australien, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Sydafrika eller USA. Erbjudandet lämnas inte till personer i dessa länder eller till personer i något annat land, vars deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Med anledning av Strategisk Holding Sverige AB:s (”Strategisk Holding” eller ”Budgivaren”) offentliga erbjudande till aktieägarna av serie B och konvertibelinnehavarna i Affärsstrategerna om att överlåta samtliga aktier av serie B och konvertibler i Affärsstrategerna till Budgivaren (”Erbjudandet”), som offentliggjordes den 1 oktober 2009, publiceras idag en erbjudandehandling som har upprättats av Strategisk Holding. Styrelsen för Affärsstrategerna[1] har den 23 oktober 2009 genom pressmeddelande meddelat att den rekommenderar aktieägarna och konvertibelinnehavarna att acceptera erbjudandet från Strategisk Holding. Claes-Göran Fridh innehar genom Strategisk Holding och närstående per den 5 november 2009 totalt 1 500 000 aktier av serie A och 18 389 900 aktier av serie B, motsvarande 43,1 procent av aktiekapitalet och 56,0 procent av rösterna i Affärsstrategerna. Tillsammans med erhållna ovillkorade skriftliga förbindelser om att acceptera Erbjudandet kontrollerar Strategisk Holding per den 4 november 2009 totalt 68,1 procent av kapitalet och 75,4 procent av rösterna i Affärsstrategerna. Erbjudandehandlingen och anmälningssedlar kommer att distribueras till aktieägare och konvertibelinnehavare i Affärsstrategerna omkring den 10 november 2009 och hållas tillgänglig elektroniskt på www.remium.com. Tidplan Acceptperiod: 9 november – 7 december 2009 Redovisning av likvid påbörjas: omkring den 11 december 2009 Strategisk Holding förbehåller sig rätten att förlänga anmälningsperioden i Erbjudandet.[2] En eventuell förlängning av anmälningsperioden kommer inte att medföra att redovisning av likvid till de innehavare av aktier i Affärsstrategerna som redan har accepterat Erbjudandet fördröjs. Erbjudandet i sammandrag: - För en (1) aktie av serie B i Affärsstrategerna erbjuds nominellt 2,20 SEK i form av ett förlagsbevis. Förlagslånet löper med en årlig ränta om 8 procent från den 1 juli 2010 till och med den 31 december 2013. Alternativt kan aktieägare av serie B vars innehav uppgår till maximalt 1 000 aktier välja att acceptera kontant vederlag om 1,70 SEK per aktie. - För en (1) konvertibel i Affärsstrategerna erbjuds 51,79 SEK per konvertibel, vilket motsvarar nominellt belopp samt upplupen ränta. Vederlag för konvertibel erläggs genom utgivande av förlagsbevis. - Förlagslånet om nominellt 2,20 SEK per aktie innebär en premie om 61,8 procent jämfört med den senaste betalkursen om 1,36 SEK den 30 september 2009, dagen före offentliggörandet av - Erbjudandet och 57,6 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen de senaste 30 handelsdagarna före den 1 oktober 2009. Kontanterbjudandet för aktieägare med ett maximalt innehav om 1 000 aktier av Serie B innebär en premie om 25,0 procent jämfört med den senaste betalkursen den 30 september 2009 och 21,8 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen de senaste 30 handelsdagarna före den 1 oktober 2009. Erbjudandehandlingen har godkänts och registrerats hos Finansinspektionen. Remium AB är finansiell rådgivare till Strategisk Holding i samband med Erbjudandet. För ytterligare information, vänligen kontakta: Strategisk Holding Sverige AB: Claes-Göran Fridh 08-545 831 95 cgfridh@astrateg.se --------------------------------------------------------------------------------