Wästbygg Gruppen inleder samarbete med Stratsys för att möta EU:s hållbarhetskrav

Wästbygg Gruppen, ett börsnoterat entreprenad- och projektutvecklingsbolag, och Stratsys, ett ledande Saas-företag med branschspecifika lösningar för verksamhets- och hållbarhetstyrning, meddelar idag sitt samarbete med målet att ta hållbarhetsarbetet till nya höjder och leva upp till aktuella lagkrav.

EU har nyligen skärpt kraven för Hållbarhetsrapportering i och med det nya direktivet CSRD CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och infört striktare regler för hållbarhetsredovisning. Dessa förändringar innebär att företag måste intensifiera sina insatser för att följa de nya standarderna och förbättra sin hållbarhetsrapportering.

Wästbygg Gruppen, med en omsättning på 5.8 miljarder kronor år 2022 och över 600 anställda, är ett i raden av svenska bolag av betydande storlek som omfattas av EU:s nya rapporteringskrav redan för räkenskapsåret 2024. För att snabbt komma igång med både rapportering och hållbarhetsinsatser har bolaget inlett samarbete med Stratsys. John Nyberg, Hållbarhetschef på Wästbygg Gruppen, kommenterar samarbetet:

John Nyberg, Hållbarhetschef på Wästbygg Gruppen

"Kortsiktigt ser vi att vi kan spara tid och resurser, och möta de nya lagkraven som följer med CSRD. Långsiktigt ser vi att vi kan bli effektivare i vårt hållbarhetsarbete, såsom att genom plattformen sprida kunskap, lyfta upp goda exempel och se var förbättringsområdena ligger.”

Stratsys tillhandahåller en heltäckande lösning för hållbarhetsstyrning som kommer att hjälpa Wästbygg Gruppen att effektivt samla in och hantera hållbarhetsdata samt säkerställa framsteg mot sina hållbarhetsmål. Anna Modin, Chief Revenue Officer på Stratsys, kommenterar samarbetet:

Anna Modin, Chief Revenue Officer, Stratsys

”Vi är mycket glada att stödja Wästbygg Gruppen i deras strävan att bli föregångare inom hållbarhetsredovisning. Genom detta partnerskap ser vi fram emot att bygga ett långsiktigt samarbete mellan Wästbygg Gruppen och Stratsys som inte enbart hjälper dem att uppfylla de nya lagkraven, utan även att öka transparensen och effektiviteten i deras verksamhetsprocesser."

Samarbetet öppnar även möjligheter för framtida synergieffekter mellan hållbarhet, - verksamhetsstyrning samt riskarbetet, eftersom Wästbygg Gruppen också planerar att implementera dessa processer i Stratsys plattform. Detta kommer att ytterligare stärka deras förmåga att hantera utmaningar och möjligheter i en föränderlig verksamhetsmiljö.

John Nyberg, Hållbarhetschef på Wästbygg Gruppen, E-post: john.nyberg@wastbygg.se
Anna Modin, Chief Revenue Officer på Stratsys, E-post: anna.modin@stratsys.com

Om Wästbygg Gruppen:
Wästbygg Gruppen är ett börsnoterat entreprenad- och projektutvecklingsbolag som bygger och utvecklar bostäder, kommersiella byggnader, samhällsfastigheter samt logistik- och industrianläggningar. Verksamheten bedrivs på de mest expansiva marknaderna i Sverige samt inom koncernbolaget Logistic Contractor även i Danmark, Norge och Finland. 2022 omsatte koncernen 5,8 miljarder och hade 600 anställda.

Om Stratsys:
Stratsys är ett svenskt SaaS-företag med en plattform som underlättar hanteringen av regulatoriska krav och ger överblick över fokusområden. Med skräddarsydda produkter och lösningar för olika branscher gör vår plattform det smidigt att styra verksamheten och säkerställa efterlevnad av lagar och riktlinjer. Stratsys har ca 190 anställda och stöttar idag över 500 kunder i Sverige och Norge med kontor i Göteborg, Malmö, Stockholm och Oslo.

Taggar: