Straumur-Burdaras Investment Bank, delårsrapport 6 mån 2006: Stark tillväxt i ränte- och provisionsnetto ökade stabiliteten i intäkterna

Report this content

Fridrik Johannesson, VD i Straumur-Burdaras, kommenterar utvecklingen under de första sex månaderna 2006: ”Det är med tillfredsställelse ledningen i Straumur-Budaras offentliggör att banken visade vinst under andra kvartalet trots vikande huvudmarknader. Detta bekräftar bankens strategi att fokusera på att stärka intäkterna utöver reavinster. Ränte- och provisionsintäkterna var cirka 5,3 miljarder isländska kronor (ISK) under årets första sex månader, vilket uppgår till närmare fyra gånger bankens driftskostnaderna under perioden. Sexmånadersresultatet representerar ett rekord för Straumur-Burdaras”. Rekordresultat för årets första sex månader *Resultatet efter skatt andra kvartalet 2006 uppgick till 307 miljoner ISK jämfört med 3 052 miljoner ISK andra kvartalet 2005. Resultatet efter skatt för sex månader 2006 var 19 387 miljoner ISK, jämfört med 7 630 miljoner ISK första halvåret 2005. Det motsvarar en ökning på 154 %. *Verksamhetens nettointäkter under andra kvartalet minskade med 69,6 % och uppgick till 1 203 miljoner ISK, jämfört med 3 962 miljoner ISK samma period 2005. Under första halvåret 2006 uppgick verksamhetens nettointäkter till 25 416 miljoner ISK. Detta var en ökning på 168 % jämfört med 9 498 miljoner ISK under samma period 2005. *Avkastning på eget kapital (ROE) var 17,8 % under första halvåret, motsvarande 38,8 % på årsbasis. Avkastning på eget kapital var 46,5 % under 2005. Relationen kostnader/intäkter (KI-talet) var 5,9 % jämfört med 3,9 % året innan. Betydande ökning av ränte- och provisionsnetto *Räntenettot nära femfaldigades på årsbasis och uppgick till 3 469 miljoner ISK under första halvåret, jämfört med 617 miljoner ISK för samma period 2005. *Straumur-Burdaras räntenetto under första halvåret var 1 878 miljoner ISK, jämfört med 302 miljoner ISK under samma period 2005. Räntenettot var nästan fem gånger högre än under samma period 2005. Stark balansräkning *Bankens totala tillgångar uppgick vid slutet av andra kvartalet till 340 884 miljoner ISK. I slutet av 2005 uppgick de totala tillgångarna till 259 349 miljoner ISK Det motsvarar en ökning på 31 % sedan början av året. *Eget kapital uppgick i slutet av andra kvartalet till 128 405 miljoner ISK. Fortsatt förändring av balansräkningens sammansättning Straumur-Burdaras låneportfölj har mer än fördubblats och vuxit från 48 911 miljoner ISK i början av 2006 till 108 191 miljoner ISK i slutet av andra kvartalet. -------- För ytterligare information se den kompletta delårsrapporten på engelska för årets sex första månader som bilaga till denna sammanfattning. För ytterligare information: Straumur-Burdaras Jóhanna Vigdis Gudmundsdottir Tel: +354 580 9133 Straumur-Burdaras (STRB) är Islands största investmentbank med ett marknadsvärde om cirka x mdr EUR. Straumur-Burdaras är det femte största bolaget på Islandsbörsen (ICEX). Straumur-Burdaras erbjuder integrerade corporate- och investmentbankingtjänster till små och medelstora företag i norra Europa. Tjänsterna inkluderar mäkleri, företagsrådgivning, finansiering inom skuld- och tillgångssidan, trading och finans. Banken grundades 1986 och har vuxit kraftigt det senaste decenniet. Balansomslutningen var vid utgången av andra kvartalet 2006 340 884 miljoner ISK. I januari 2006 erhöll Straumur-Burdaras kreditbetyget BBB- från Fitch. Betyget reflekterar bankens stora kapitalbas, den snabba tillväxten i räntenetto och provisioner samt den låga kostnadsbasen.