Straumur expanderar i Stockholm

23 januari 2008

STOCKHOLM – Investmentbanken Straumur har anställt Mats Ericsson som Executive Director inom Capital Markets, Peter Bengtsson som Sales Manager inom Capital Markets och Peter Näslund som Head of Research. Alla tre kommer att arbeta vid Straumurs nyetablerade Stockholmskontor.

Rekryteringarna är ett led i Straumurs expansionsstrategi med målet att bli den ledande investmentbanken i Nord- och Centraleuropa, med en stark lokal verksamhet i Sverige. Kontoret i Stockholm kommer initialt att fokusera på trading och företagsfinansiering, med målet att på sikt bygga upp en komplett lokal investmentbank med inriktning på små- och medelstora företag och institutioner.

- Vi välkomnar Mats, Peter och Peter till Straumur. De har alla tre den erfarenhet och de lokala nätverk som behövs för att snabbt bygga upp en framgångsrik verksamhet i Sverige, säger Fredrik Sjöstrand, chef för Stockholmskontoret.

Mats Ericsson har redan tillträtt och är ansvarig för att bygga upp försäljningsorganisationen med fokus på kapitalgaranterade investeringar, så kallade strukturerade produkter. Mats har lång erfarenhet inom detta område och har en bakgrund från Swedbank och Handelsbanken. Han är civilekonom från Uppsala universitet.

Peter Bengtsson tillträder den 1 februari och kommer att vara del av försäljningsorganisationen där han rapporterar till Mats Ericsson. Peter kommer närmast från Nordea Markets avdelning för finansiell rådgivning där han arbetat med mindre och medelstora kunder. Han har en fil.kand. i nationalekonomi från Lunds universitet och en Master of Science från London Guildhall University.

Peter Näslund tillträdde den 21 januari och är ansvarig för att bygga upp det svenska aktieanalysteamet. Peter har lång erfarenhet från den nordiska aktiemarknaden och var tidigare global analyschef på Kaupthing Bank. Peter är civilekonom från Stockholms universitet.

För mer information kontakta:
Rhiannedd Brooke, Head of International Media Relations
rhiannedd.brooke@straumur.net