DELÅRSRAPPORT NR 2 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2008

God tillväxt och en fortsatt positiv utveckling för portföljbolagen

Koncernens nettoresultat uppgick till 3,0 (14,0) MSEK motsvarande 0,08 (0,38) kronor per aktie. Eget kapital uppgick till 424,9 (431,2) MSEK per den 30 juni, motsvarande 11,42 (11,59) kronor per aktie. Likvida medel, inklusive likvida placeringar, uppgick till 38,8 (47,6) MSEK.

Utvecklingen i portföljbolagen har generellt varit stark under första halvåret av 2008. MyPublisher uppvisade en försäljningstillväxt om cirka 93 procent, Qbranch 38 procent och Strax 1 procent. I Explorica förväntas försäljningstillväxten uppgå till cirka 20 procent för räkenskapsåret 2008/2009 med förbättrad lönsamhet.

Diino ser en fortsatt mycket stark utveckling vad avser antalet registrerade användare. Bolaget har mer än fördubblat antalet användare och passerade en miljon användare under perioden samtidigt som man kontinuerligt arbetat med att öka intäktsströmmarna och förstärka kassaflödet. Under augusti månad förväntas bolaget passera 1,3 miljoner användare.

"Utvecklingen i portföljbolagen har generellt fortsatt att vara mycket god och inga effekter av den försvagade konjunkturen syns i de siffror bolagen rapporterar. Detta kan bland annat förklaras av att bolagen har mycket starka positioner på sina respektive marknader samtidigt som de fortfarande är i en tillväxtfas och generellt växer snabbare än sina marknader." säger Novestras VD, Johan Heijbel.

Informationen i denna delårsrapport är sådan som AB Novestra ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen har lämnats till media för offentliggörande den 21 augusti 2008, klockan 08.55.