Delårsrapport nr 2 för räkenskapsåret 2010

Koncernens nettoresultat uppgick till 14,5 (14,6) MSEK motsvarande 0,39 (0,39) kronor per aktie. Eget kapital uppgick till 388,6 (345,8) MSEK per den 30 juni, motsvarande 10,5 (9,3) kronor per aktie. Koncernens likvida medel, inklusive innehav av noterade aktier, uppgick till 85,9 (37,4) MSEK.

Vi ser stärkta marknadspositioner och positiva utsikter för samtliga portföljbolag under 2010. Flertalet portföljbolag har klarat av såväl lågkonjunktur som strukturella branschförändringar och fortsätter att utvecklas positivt.

Med nuvarande utveckling bedömer styrelsen att det finns goda möjligheter till positiv värdeutveckling de kommande 12 månaderna samt goda möjligheter till likviditet i portföljen genom avyttringar eller noteringar.

Försäljningsmässigt var våren 2010 något svagare än förväntat i några av bolagen samtidigt som några har överraskat positivt. Vi har sett tydliga tecken på förbättringar under sommaren, med nytagna order och tillväxt som följd.

Ett tilltagande intresse för företagsaffärer innebär samtidigt att vi för närvarande utvärderar flera möjligheter till såväl strukturella affärer som försäljningar. Sannolikheten för ytterligare likviditet i portföljen inom 12 månader, genom avyttringar eller noteringar, bedöms fortfarande som mycket hög.

"Utvecklingen i portföljbolagen under de senaste 18 månaderna har möjliggjort ytterligare utdelningar som har kommit Novestra till godo. Qbranch beslutade om att dela ut totalt 20 MSEK under våren och Netsurvey 3 MSEK. Totalt innebär det cirka 6 MSEK i utdelningar för Novestra under det första halvåret. Därutöver har styrelsen i WeSC föreslagit en utskiftning till aktieägarna som innebär cirka 4 MSEK för Novestra" säger Novestras VD, Johan Heijbel.

Informationen i denna rapport är sådan som AB Novestra ska offentliggöra enligt lagen om värde­pappers­marknaden. Informationen har lämnats till media för offentliggörande den 25 augusti 2010, klockan 08.55 (CET).

För ytterligare information, kontakta Johan Heijbel, verkställande direktör, AB Novestra, på telefon +46 8 545 017 50.

Om AB Novestra Novestra är ett oberoende investmentbolag med en portfölj av onoterade och noterade tillväxtbolag. Novestras onoterade portfölj består bl a av större innehav i Diino AB, Explorica, Inc., MyPublisher, Inc., Netsurvey AB, Qbranch AB och Strax Holdings, Inc. Därutöver har Novestra en investering motsvarande cirka 10 procent av det på First North noterade bolaget WeSC AB. Novestras aktie finns noterad på Nasdaq OMX Stockholm, under symbolen NOVE, bland Small Cap. För ytterligare information om AB Novestra hänvisas till www.novestra.com.