• Strax/

DELÅRSRAPPORT NR 3 FÖR RÄKENSKAPSÅRET 2006 AVSEENDE PERIODEN 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2006

STYRELSEN FÖRESLÅR UTSKIFTNING AV VÄRDET AV INVESTERINGEN I NOVE CAPITAL, SOM FÖR NÄRVARANDE UPPGÅR TILL C:A 300 MSEK

• Koncernens nettoresultat uppgick till 43,7 (167,6) MSEK motsvarande 1,18 (4,5) SEK per aktie. Eget kapital uppgick till 761,8 (739,2) MSEK motsvarande 20,5 (19,9) SEK per aktie. Likvida medel, inklusive innehavet i Nove Capital Fund, uppgick till 317,3 (279,1) MSEK.

• De fyra största onoterade innehaven uppvisade en fortsatt försäljningstillväxt på mellan 18% och 66%. Värdeökningen på Novestras investering i Nove Capital Fund sedan starten i maj 2005, har uppgått till 110,4 MSEK, motsvarande en värdetillväxt om 58%.

• Innehavet i Nove Capital föreslås bli inlöst och likviden föreslås skiftas ut under det andra kvartalet 2007 genom att Novestra emitterar inlösenaktier. Värdet den 30 september uppgick till c:a 300 MSEK, motsvarande c:a 8 kronor per aktie.

• De fyra största innehaven i den onoterade portföljen utvärderar strategiska möjligheter och beslut har fattats av respektive styrelse om att skapa likviditet för aktieägarna.

”Vi fortsätter att utvärdera och förhandla avyttringsmöjligheter, även om intresset för mindre bolag har fortsatt att vara svagare än under första halvåret 2006. Portföljbolagen fortsätter att utvecklas väl och vi är fortsatt positiva till förutsättningarna för tillväxt i portföljbolagen under resten av året.

Styrelse och ledning har haft en dialog angående framtidsplanerna för Novestra och förbereder en plan för vad som skall ske med bolaget när de planerade avyttringarna och utskiftningarna har genomförts. Sannolikt kommer en sådan plan att kunna bli presenterad vid årsstämman 2007” säger Novestras verkställande direktör, Johan Heijbel.