KOMMUNIKÉ FRÅN AB NOVESTRAS ÅRSSTÄMMA

Vid gårdagens årsstämma i AB Novestra omvaldes i enlighet med nomineringskommitténs förslag ordinarie styrelseledamöterna Theodor Dalenson, Colin Kingsnorth, Anders Lönnqvist, Bertil Villard och David E Marcus. KPMG Bohlins AB, med Ingrid Hornberg Román som huvudansvarig, utsågs till bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2011.

Vid det konstituerande styrelsesammanträdet efter stämman utsågs Theodor Dalenson till styrelseordförande.

Beslut fattades om att styrelsearvode, till de ledamöter som inte uppbär lön av bolaget, skall utgå med totalt 400 000 kronor att fördelas med 100.000 vardera till respektive ledamot. Revisorsarvode beslöts utgå enligt löpande räkning.

Årsstämman fastställde föreslagen utskiftning till aktieägarna om 5,00 kronor per aktie genom ett inlösenförfarande innefattande aktiedelning, minskning av aktiekapitalet samt fondemission. Som avstämningsdag för utskiftningen fastställdes den 9 maj 2007. Utbetalning beräknas ske till aktieägarna omkring den 4 juni 2007.

Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare samt beslutade att godkänna bonusprogram för bolagets anställda avseende räkenskapsåret 2007 vilket är oförändrat jämfört med föregående år.

Vidare godkändes det av styrelsen framlagda förslaget till bemyndigande för styrelsen att längst intill tiden för nästa årsstämma och vid ett eller flera tillfällen med eller utan företrädesrätt för aktieägarna besluta om emission av sammanlagt högst 6 000 000 nya aktier. Det tidigare, vid förra årets årsstämma, beslutade bemyndigandet om nyemission av 6 000 000 aktier, vilket inte utnyttjats, gällde fram till årets årsstämma och har således upphört.

Frågor besvaras av Johan Heijbel, VD, AB Novestra, tel. 08-545 017 50.