KOMMUNIKÉ FRÅN AB NOVESTRAS ÅRSSTÄMMA

Vid dagens årsstämma i AB Novestra (publ) omvaldes, i enlighet med valberedningens förslag, Theodor Dalenson, Anders Lönnqvist, Bertil Villard, Jens A Wilhelmsen och Jan Söderberg till ordinarie styrelseledamöter samt omvaldes Stein Wessel-Aas till styrelsesuppleant i bolaget. Stämman valde därtill Theodor Dalenson till styrelseordförande. Vidare omvaldes KPMG AB, med huvudansvarig revisor Ingrid Hornberg Román, för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Beslut fattades om att styrelsearvode, till de styrelseledamöter som inte uppbär lön av bolaget, skall utgå med totalt 500 000 kronor att fördelas med 100 000 kronor vardera till respektive styrelseledamot och styrelsesuppleant. Därutöver skall som tidigare bolagets arbetande styrelseordförande vara berättigad till lön om 110 000 kronor per månad samt ha rätt att uppbära samma förmåner som övriga anställda. Revisorsarvode beslöts utgå enligt löpande av bolaget godkänd räkning.

Årsstämman godkände styrelsens förslag beträffande riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare och övriga anställda avseende räkenskapsåret 2011.

Vidare godkändes styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att längst intill tiden för nästa årsstämma, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om emission av sammanlagt högst 6 000 000 nya aktier. Det tidigare, vid förra årets årsstämma, beslutade bemyndigandet avseende nyemission av högst 6 000 000 aktier, vilket inte utnyttjats, gällde fram till årets årsstämma och har således upphört.

Frågor besvaras av Johan Heijbel, VD, AB Novestra, tel. 08-545 017 50.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som AB Novestra är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller NASDAQ OMX Stockholms regler. Informationen har lämnats för offentliggörande den 27 april 2011, klockan 17:50.

Om AB Novestra
Novestra är ett oberoende investmentbolag med en portfölj av onoterade och noterade tillväxtbolag. Novestras onoterade portfölj består bl a av större innehav i Diino Systems AB, Explorica, Inc., MyPublisher, Inc., Netsurvey AB, Qbranch AB och Strax Group GmbH. Därutöver har Novestra en investering motsvarande cirka 6 procent av det på First North noterade bolaget WeSC AB.

Novestras aktie finns noterad på Nasdaq OMX Stockholm, under symbolen NOVE, bland Small Cap. För ytterligare information om AB Novestra hänvisas till www.novestra.com.