NOVESTRA: KOMMENTARER FRÅN BOLAGSSTÄMMAN

”Utveckling bland portföljbolagen har varit övervägande positiv de senaste tre åren, även om tillväxten mattades av något under 2006. Tillväxten under 2007 förväntas i de flesta fall fortsätta på samma nivå som 2006 eller något bättre. Novestra ser för närvarande större potential än risk bland portföljbolagen och det finns förutsättningar för en positiv värdeutveckling under det närmaste året.

Ledningen har under våren 2007 utvärderat en transaktion som om den genomförs kan komma att bli en ny verksamhetsgren inom Novestra. Ett beslut om en sådan transaktion är beroende av vad styrelsen beslutar beträffande övriga portföljen, till exempel en eventuell konsolidering av Diino.

Novestra har under våren 2007 även erhållit propåer avseende förvärv av hela och delar av den onoterade portföljen. Styrelsen gör dock för närvarande bedömningen att det kommer att bli fördelaktigare för bolagets aktieägare att avyttra portföljbolagen var för sig.” säger Novestras VD Johan Heijbel i samband med dagens bolagsstämma.