Novestra erhåller utdelningar om 6 MSEK

Novestra får sammanlagt 6,0 miljoner kronor i utdelning från portföljbolagen Qbranch och Netsurvey och räknar med ytterligare två betydande utdelningar från andra portföljbolag under innevarande år.  Under 2009 erhöll Novestra totalt 18,1 miljoner kronor i utdelningar och genom ett inlösenförfarande.

”De kontinuerliga utdelningarna visar att flertalet av portföljbolagen inte bara har en solid kapitalbas, utan även kassaflöden som möjliggör fortlöpande utdelningar till sina aktieägare. Vi har haft en längre tid av mycket god tillväxt och positiv utveckling i portföljbolagen, där utdelningarna är det kortsiktiga resultatet. Långsiktigt hoppas vi naturligtvis att den positiva utvecklingen i portföljen skall generera en bra avkastning för Novestras aktieägare i takt med att portföljbolagen avyttras eller noteras” säger Novestras VD, Johan Heijbel.

För ytterligare information, kontakta Johan Heijbel, verkställande direktör, AB Novestra, på telefon +46 8 545 017 50.

Om AB Novestra Novestra är ett oberoende investmentbolag med en portfölj av onoterade och noterade tillväxtbolag. Novestras onoterade portfölj består bl a av större innehav i Diino AB, Explorica, Inc., MyPublisher, Inc., Netsurvey AB, Qbranch AB och Strax Holdings, Inc. Därutöver har Novestra en investering motsvarande cirka 10 procent av det på First North noterade bolaget WeSC AB.

Novestras aktie finns noterad på Nasdaq OMX Stockholm, under symbolen NOVE, bland Small Cap. För ytterligare information om AB Novestra hänvisas till www.novestra.com.