QBRANCH FÖRNYAR OCH UTÖKAR AVTAL MED RIKSBYGGEN OCH DN

Novestras portföljbolag Qbranch har idag kommunicerat att man utökat avtalet avseende IT-outsourcing med Riksbyggen, i tillägg till det utökade avtalet med DN som kommunicerades i början av oktober. Avtalet med Riksbyggen har ett initialt affärsvärde på cirka 60 Mkr.

De förnyade och utökade avtalen innebär att Qbranch fortsätter att ansvara för drift och support av IT-miljön hos Riksbyggen och DN i ytterligare tre år.

”Vi har ett stort förtroende för Qbranch och är väldigt nöjda med den leverans som vi fått de senaste fem åren. Vi ser att det finns bra fart i utvecklingen av nya tjänster på Qbranch, inte minst inom satsningen på systemutveckling och kapacitetstjänster, där vi tror vi kommer att öka våra inköp kommande avtalsperiod.” säger Mattias Hindfelt, IT-chef på Riksbyggen.

I det utökade avtalet med DN får Qbranch även ansvar för att säkerställa tillgängligheten av DN:s verksamhetskritiska applikationer, inklusive DN:s webbsatsningar som nya påstan.nu och alltommotor.se.

”I vår ambition att vara nytänkande och att kunna profilera oss i alla kanaler så som papper, webb och mobilt, spelar IT en viktig roll och vi ser därför fram emot ett förnyat samarbete med Qbranch.” säger Heba El Sheemy, IT-chef på Dagens Nyheter.

”Qbranch är ett av våra större innehav och det är väldigt positivist att Qbranch, i tillägg till våra andra innehav såsom MyPublisher, Explorica och Netsurvey, fortsätter att uppvisa en stark tillväxt i vad som generellt kan karaktäriseras som en genomgående svag marknad. Flertalet av ledningarna i våra onoterade portföljbolag tror att det finns utomordentliga förutsättningar att växa även i en svag konjunktur.” säger Johan Heijbel, VD på Novestra.