STARK UTVECKLING I NOVESTRAS PORTFÖLJBOLAG UNDER 2008

Novestras portföljbolag har haft en mycket positiv utveckling under 2008 trots det svaga ekonomiska läget. Det första halvåret 2008 var exceptionellt starkt, men med en viss avmattning i försäljningstillväxten under det andra halvåret i takt med att konjunkturen försämrades.

• I MyPublisher uppgick försäljningen under 2008 till cirka 215 MSEK, motsvarande en tillväxt om cirka 60 procent, med kraftigt förbättrad EBITDA och ett positivt nettoresultat.

• Qbranch fortsatte att stärka sin position på den svenska marknaden för IT-outsourcing med en total försäljning uppgående till cirka 440 MSEK, motsvarande en tillväxt om cirka 21 procent med fortsatt god lönsamhet.

• Strax har fortsatt att konsolidera verksamheten och har i samband med detta tillförts cirka 90 MSEK i eget kapital. Försäljningen för 2008 uppgick till cirka 745 MSEK, vilket är i linje med föregående år, men bruttomarginalen har förbättrats avsevärt.

• I Netsurvey ökade försäljningen med cirka 10 procent och uppgick till cirka 27,5 MSEK för 2008. Bolaget har uppvisat en betydande lönsamhetsförbättring under året.

• Exploricas innevarande räkenskapsår avslutas den 31 augusti 2009 och bolaget räknar med en försäljning uppgående till cirka 590 MSEK för helåret, motsvarande en tillväxt om cirka 15 procent, samtidigt som man fortsätter att förbättra lönsamheten.

• Diinos användarbas har under året ökat från cirka 400.000 användare till 1.400.000 användare. Vid årsskiftet 2008/2009 hade bolaget lanserat en helt ny teknisk plattform för bolagets online storage tjänst som förutom förbättrad funktionalitet och stabilitet även kommer att ge ökade möjligheter till intäktsgenerering.

Samtliga portföljbolag, med undantag för Diino, har tillräckligt med kapital för att fortsätta utveckla och expandera sina verksamheter utan extern finansiering.

”Vi kan konstatera att Novestras portföljbolag befinner sig i en mycket gynnsam position i det rådande ekonomiska läget. Bolagen uppvisar fortsatt god tillväxt och fortsätter att ta marknadsandelar på sina respektive marknader, samtidigt som de har en mycket god finansiell ställning och god intjäningsförmåga. Jag är övertygad om att våra portföljbolag kommer att ha en mycket god utveckling relativt sett även under 2009.” säger Johan Heijbel, VD, AB Novestra.

Samtliga presenterade siffror är oreviderade och har omräknats till svenska kronor.